University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Kokeilen, kuinka paljon on metri." : pituuden mittaaminen Varga-Neményi -oppikirjoissa ja opettajan oppaissa vuosiluokilla 1-4

Thumbnail
View/Open
3.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ohra-aho, Jaana
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Pro gradu -tutkimuksessani tarkoituksena oli selvittää, millaisin menetelmin pituuden mittaamisen taitoja harjoitellaan ja kartutetaan Varga-Neményi -menetelmässä vuosiluokkien 1–4 Matematiikkaa -oppilaan kirjoissa ja Opettajan tienviitta -opettajan oppaissa. Lisäksi tutkittiin vielä sitä, millaisiin pedagogisiin ja didaktisiin toteutuksiin pituuden mittaamiseen opettajan oppaiden sisällöt opettajaa ohjaavat. Toinen lähestymistapa tulkitsee, millaisia pedagogisia ja didaktisia malleja Opettajan tienviitta -opettajan oppaissa on pituuden mittaamisen kohdalla. Tutkimus alkoi keväällä 2020 ja tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista induktiivista sisällönanalyysia sekä hermeneuttista lähestymistapaa. Tuloksista laadittiin myös tuloksia kokoava määrällinen, prosentuaalinen koonti. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tämän ohella pituuden mittaamista ja sen oppimista sekä niiden taustalla olevia matemaattista osaamista, matemaattista ajattelua ja matematiikan kielentämistä sekä matematiikan oppimateriaaleja ja niihin liittyvää tutkimusta. Taustalla käsitellään lisäksi perusopetuksen opetussuunnitelman näkökulmia sekä kognitiivista oppimista ja konstruktivismia. Tutkimustulosten mukaan tutkittavan aineiston avulla järjestettävä opetus toteuttaa perusopetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt sekä myös huomioi matemaattisen osaamisen ja oppimisen päämääriä. Matematiikan kielentäminen näyttäytyy läpi aineiston, joka noudattaa kognitiivisen ja konstruktivistisen oppimisen rakenteita sekä integroi pituuden mittaamisen harjoitteluun myös muita matematiikan osa-alueita. ...
Keywords
kielentäminen induktiivinen oppiminen kokemusoppiminen matematiikka oppikirjat Varga-Neményi-menetelmä pituudenmittaus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111235779

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille 

    Anttila, Risto; Eskelinen, Juuso (2010)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisuuden merkitystä matematiikan oppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys matematiikan oppimisessa kuin usein alaan ...
  • "Helpompaa ja hauskempaa kuin luulin" : matematiikka suomalaisten ja unkarilaisten perusopetuksen neljäsluokkalaisten kokemana 

    Tikkanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, 2008)
    Sisällöiltään monipuolinen ja toiminnallinen matematiikan opetus laajentaa oppilaiden näkemyksiä matematiikan sisällöistä, sen oppimisesta ja opetuksesta paremmin kuin pelkän oppikirjan ohjaama opetus, Pirjo Tikkanen ...
  • Kokeilusta käytäntöön : Varga-Neményi-opetusmenetelmän unkarilainen matematiikka suomalaisittain oppimiskirjakokeiluina 

    Nisula, Tanja (2012)
  • Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua 

    Sippala, Vivi (2014)
    Unkarista lähtöisin oleva Varga-neményi – matematiikanopetusmenetelmä on konstruktivistinen ja oppilaslähtöinen tapa opettaa matematiikkaa. Menetelmässä on seitsemän pedagogista perusperiaatetta: 1) todellisuuteen perustuvien ...
  • Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana 

    Vuoristo, Milja (2022)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre