Sanallisten tehtävien kompleksisuuden rakentuminen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjoissa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tarkastelen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjojen sanallisia tehtäviä ja niiden kompleksisuuden rakentumista virketasolla. Tutkimus kuuluu oppikirjatutkimuksen ja tekstintutkimuksen tutkimuskentille, sillä se tarkastelee oppimateriaalia kielen ominaisuuksien lähtökohdista. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisista elementeistä 6. ja 7. luokan sanallisten tehtävien virkerakenteiden kompleksisuus koostuu? 2. Millaisia rakenteellisia eroja virkkeiden kompleksisuudessa on 6. ja 7. luokan oppikirjojen välillä?
Tutkimuksen aineistona toimii 200 sanallisen tehtävän satunnainen otanta, joka on kerätty kahdesta kuudennen luokan Kymppi-kirjasarjaan kuuluvasta ja yhdestä seitsemännen luokan Kuutio-kirjasarjaan kuuluvasta matematiikan oppikirjasta. Aineisto on analysoitu lingvististä analyysiä hyödyntäen ja jaettu päälauseisiin, sivulausetyyppeihin ja elliptisiin lausetyyppeihin. Lisäksi näkyviin on merkitty kysymys- ja käskylauseet. Aineistosta on tarkasteltu määrällisesti sitä, miten lausetyypit jakautuvat prosentuaalisesti. Laadullisesti aineistosta on analysoitu muun muassa sitä, miten lauseet yhdistyvät toisiinsa ja millaisissa rakenteissa elliptisiä lauseita esiintyy. Analyysin pohjalta on arvioitu virkerakenteiden ja siten sanallisten tehtävien kompleksisuutta sekä vertailtu luokka-asteiden aineistoja ja niiden kompleksisuutta keskenään.
Tutkimus osoittaa, että sanalliset tehtävät ovat päälausepainotteisia. Tehtävien kompleksisuus koostuu yhdyslauseiden määrästä sekä niissä esiintyvistä elliptisistä lauseista. Seitsemännen luokan tehtävät ovat huomattavasti kuudennen luokan tehtäviä kompleksisempia, koska niissä esiintyy enemmän yhdyslauseita ja niiden virkerakenteiden variaatio on runsaampaa. Tutkimus toimii otollisena katsauksena siihen, millaista matemaattisen ajattelun kielentämistä oppilailta odotetaan 6. ja 7. luokalla ja millainen harppaus kielentämisen kompleksisuudessa tapahtuu luokka-asteiden välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Piilo-opetussuunnitelma sukupuolinäkökulmasta kolmannen luokan matematiikan oppikirjoissa
Kallio, Elina; Rehn, Maija (2003) -
Opetussuunnitelma, oppikirjat ja oppimistulokset : seitsemännen luokan matematiikan osaaminen arvioitavana
Törnroos, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
Koponen, Anna-Katariina (2022)Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millä tavoin peruskoulun toisen ja kolmannen luokan matematiikan oppikirjat tukevat kertolaskun käsitteen rakentumista. Tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millaisia ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
Vuoristo, Milja (2022)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat ... -
Tehtävien ominaisuuksien ja lukutaidon yhteys matematiikan tehtävien ratkaisuprosenttien muutoksiin
Lehtola, Piia; Hiltunen, Jenna; Pulkkinen, Jonna (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.