University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Sanallisten tehtävien kompleksisuuden rakentuminen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjoissa

Thumbnail
View/Open
336.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niutanen, Veera
Date
2020
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkastelen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjojen sanallisia tehtäviä ja niiden kompleksisuuden rakentumista virketasolla. Tutkimus kuuluu oppikirjatutkimuksen ja tekstintutkimuksen tutkimuskentille, sillä se tarkastelee oppimateriaalia kielen ominaisuuksien lähtökohdista. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisista elementeistä 6. ja 7. luokan sanallisten tehtävien virkerakenteiden kompleksisuus koostuu? 2. Millaisia rakenteellisia eroja virkkeiden kompleksisuudessa on 6. ja 7. luokan oppikirjojen välillä? Tutkimuksen aineistona toimii 200 sanallisen tehtävän satunnainen otanta, joka on kerätty kahdesta kuudennen luokan Kymppi-kirjasarjaan kuuluvasta ja yhdestä seitsemännen luokan Kuutio-kirjasarjaan kuuluvasta matematiikan oppikirjasta. Aineisto on analysoitu lingvististä analyysiä hyödyntäen ja jaettu päälauseisiin, sivulausetyyppeihin ja elliptisiin lausetyyppeihin. Lisäksi näkyviin on merkitty kysymys- ja käskylauseet. Aineistosta on tarkasteltu määrällisesti sitä, miten lausetyypit jakautuvat prosentuaalisesti. Laadullisesti aineistosta on analysoitu muun muassa sitä, miten lauseet yhdistyvät toisiinsa ja millaisissa rakenteissa elliptisiä lauseita esiintyy. Analyysin pohjalta on arvioitu virkerakenteiden ja siten sanallisten tehtävien kompleksisuutta sekä vertailtu luokka-asteiden aineistoja ja niiden kompleksisuutta keskenään. Tutkimus osoittaa, että sanalliset tehtävät ovat päälausepainotteisia. Tehtävien kompleksisuus koostuu yhdyslauseiden määrästä sekä niissä esiintyvistä elliptisistä lauseista. Seitsemännen luokan tehtävät ovat huomattavasti kuudennen luokan tehtäviä kompleksisempia, koska niissä esiintyy enemmän yhdyslauseita ja niiden virkerakenteiden variaatio on runsaampaa. Tutkimus toimii otollisena katsauksena siihen, millaista matemaattisen ajattelun kielentämistä oppilailta odotetaan 6. ja 7. luokalla ja millainen harppaus kielentämisen kompleksisuudessa tapahtuu luokka-asteiden välillä. ...
Keywords
lingvistinen analyysi oppimateriaali matematiikka oppikirjat tekstintutkimus luonnollinen kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006224286

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Piilo-opetussuunnitelma sukupuolinäkökulmasta kolmannen luokan matematiikan oppikirjoissa 

    Kallio, Elina; Rehn, Maija (2003)
  • Opetussuunnitelma, oppikirjat ja oppimistulokset : seitsemännen luokan matematiikan osaaminen arvioitavana 

    Törnroos, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2004)
  • Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa 

    Koponen, Anna-Katariina (2022)
    Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millä tavoin peruskoulun toisen ja kolmannen luokan matematiikan oppikirjat tukevat kertolaskun käsitteen rakentumista. Tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millaisia ...
  • Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana 

    Vuoristo, Milja (2022)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat ...
  • Tehtävien ominaisuuksien ja lukutaidon yhteys matematiikan tehtävien ratkaisuprosenttien muutoksiin 

    Lehtola, Piia; Hiltunen, Jenna; Pulkkinen, Jonna (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre