Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorLaukkanen, Otto
dc.date.accessioned2017-10-02T12:57:03Z
dc.date.available2017-10-02T12:57:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1725393
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55499
dc.description.abstractKielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia asioita. Tämän tutkielman tarkoitus on analysoida millä eri tavoilla edellä mainitut asiat tuodaan esille yhteensä kolmessa eri oppikirjassa, jotka on suunnattu perusopetuksen seitsemännelle luokalle. Analyysi keskittyy nimenomaan tekstikirjoihin sillä aihepiiri on temaattinen, ja analyysin menetelmänä toimii täten aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Eri kulttuureilla tarkoitetaan myös muita kulttuureja kuin suomalaista tai tyypillisesti englannin kielen oppikirjoissa esiintyviä englanninkielisen maailman kulttuureja. Tutkielman tulokset osoittavat että sekä kielitietoisuuden eri kategoriat että kulttuuritietoisuuden kannalta tärkeät asiat ovat läsnä oppimateriaalissa, mutta esimerkiksi kulttuurienvälinen ymmärrys ja siihen kehottaminen on ajoittain tuotu ilmi vain esimerkkien muodossa, ei niinkään eksplisiittisesti. Jopa stereotypioita on käytetty opettavaisella tavalla ja kulttuurienvälinen vertailu on tehty hyvän maun sekä kunnioituksen kautta ja pyrkimyksellä ymmärtämään kaikkia kulttuureja. Täten voidaan sanoa että opetussuunnitelmassa korostetut asiat näkyvät kyseisessä oppimateriaalissa. Toisaalta, kun asioita ei opeteta niinkään suorilla kehotuksilla tai niin sanotulla eksplisiittisellä opetuksella, on olemassa vaara että hyvä tarkoitus oppikirjan tekijöiltä menee hukkaan, mikäli opettaja ei täsmennä erikseen tiettyjä opetussuunnitelmassa tärkeäksi todettuja asioita opetuksessaan mm. tietynlaisia tehtäviä valitsemalla. Tuloksista voi tehdä johtopäätöksen että temaattisesti edellä mainitut asiat liittyen kieli- ja kulttuuritietoisuuteen ovat läsnä, mutta ne ovat usein jopa monitulkinnallisissa yhteyksissä joista ne on osattava poimia. Hyviä jatkotutkimuksen aiheita olisivat otoksen laajentaminen joko muiden luokka- tai kouluasteiden oppikirjoihin sekä tehtäväkirjojen tutkiminen. Ne mahdollistaisivat kokonaisvaltaisemman kuvan ilmiöstä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkielitietoisuus
dc.subject.otherkulttuuritietoisuus
dc.subject.otherlanguage awareness
dc.subject.othercultural awareness
dc.subject.otherEFL textbooks
dc.subject.otherthe National Core Curriculum
dc.titleLanguage awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201710023899
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2017-10-02T12:57:04Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokulttuurikasvatus
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokielet
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>.fi
dc.rights.accessrights<br><br>This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record