Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia asioita. Tämän tutkielman tarkoitus on analysoida millä eri tavoilla edellä mainitut asiat tuodaan esille yhteensä kolmessa eri oppikirjassa, jotka on suunnattu perusopetuksen seitsemännelle luokalle. Analyysi keskittyy nimenomaan tekstikirjoihin sillä aihepiiri on temaattinen, ja analyysin menetelmänä toimii täten aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Eri kulttuureilla tarkoitetaan myös muita kulttuureja kuin suomalaista tai tyypillisesti englannin kielen oppikirjoissa esiintyviä englanninkielisen maailman kulttuureja.
Tutkielman tulokset osoittavat että sekä kielitietoisuuden eri kategoriat että kulttuuritietoisuuden kannalta tärkeät asiat ovat läsnä oppimateriaalissa, mutta esimerkiksi kulttuurienvälinen ymmärrys ja siihen kehottaminen on ajoittain tuotu ilmi vain esimerkkien muodossa, ei niinkään eksplisiittisesti. Jopa stereotypioita on käytetty opettavaisella tavalla ja kulttuurienvälinen vertailu on tehty hyvän maun sekä kunnioituksen kautta ja pyrkimyksellä ymmärtämään kaikkia kulttuureja. Täten voidaan sanoa että opetussuunnitelmassa korostetut asiat näkyvät kyseisessä oppimateriaalissa.
Toisaalta, kun asioita ei opeteta niinkään suorilla kehotuksilla tai niin sanotulla eksplisiittisellä opetuksella, on olemassa vaara että hyvä tarkoitus oppikirjan tekijöiltä menee hukkaan, mikäli opettaja ei täsmennä erikseen tiettyjä opetussuunnitelmassa tärkeäksi todettuja asioita opetuksessaan mm. tietynlaisia tehtäviä valitsemalla. Tuloksista voi tehdä johtopäätöksen että temaattisesti edellä mainitut asiat liittyen kieli- ja kulttuuritietoisuuteen ovat läsnä, mutta ne ovat usein jopa monitulkinnallisissa yhteyksissä joista ne on osattava poimia. Hyviä jatkotutkimuksen aiheita olisivat otoksen laajentaminen joko muiden luokka- tai kouluasteiden oppikirjoihin sekä tehtäväkirjojen tutkiminen. Ne mahdollistaisivat kokonaisvaltaisemman kuvan ilmiöstä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks
Laakkonen, Ilona (2007) -
The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
Mäkinen, Leni (2021)1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, ... -
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ... -
Singular and Nonbinary They : An Investigation into the Inclusion of Gender-Neutral English Pronouns in official Finnish national documention and EFL textbooks
Toiviainen, Arttu (2023)Englanninkielinen sukupuolineutraali 3. persoonan yksilön pronomini (they) on historiallisesti ollut kiistanalainen akateemisissa ja englannin opetuksen konteksteissa. Se on silti osa käytettyä ja elettyä englannin kieltä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.