The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, että ääntämistä opetetaan yhä liian vähän, ja etenkin prosodia jää vähälle huomiolle. Myös ääntämisen aseman oppikirjoissa on todettu olevan melko vähäinen.
Tämä tutkimus pyrki selvittämään ääntämisen roolia suomalaisissa alakoulun, yläkoulun ja lukion englannin oppikirjoissa ja opetuksessa sekä opettajien näkemyksiä ääntämismateriaalien riittävyydestä oppikirjoissa. Tutkimukselle oli tarvetta muun muassa siksi, että aiheesta ei ole kovin montaa kattavaa tutkimusta Suomessa, eikä sitä ole tutkittu suuresti tuoreimpien opetussuunnitelmien voimaantulon jälkeen. Aihetta tutkittiin oppikirja-analyysilla ja englannin opettajille suunnatulla kyselyllä. Oppikirjoista tutkittiin sisällönanalyysin keinoin ääntämistehtävien osuus kaikista tehtävistä, tehtävien sisältö ja fokus sekä tehtävätyyppi. Kyselyssä selvitettiin opettajien ääntämisopetuksen määrää, sen sisältöä ja siinä käytettäviä metodeja ja työkaluja sekä opettajien mielipiteitä ääntämisen roolista oppikirjoissa. Kyselyn tulokset analysoitiin pääosin määrällisesti IBM SPSS -ohjelmalla, verraten kouluasteiden eroja tilastollisilla testeillä.
Tulokset osoittivat, että vaikka ääntämisen ja etenkin prosodian rooli suomalaisissa englannin oppikirjoissa on yhä vähäinen, niitä opetetaan silti säännöllisesti. Kirjojen tulisi kuitenkin tarjota enemmän ääntämistehtäviä etenkin prosodiaa koskien - myös opettajien mielestä. Ääntämiseen pitäisi kenties myös kiinnittää enemmän huomiota alakoulun jälkeen, sillä sitä opetettiin huomattavasti enemmän alakoulussa, ja ääntämisellä oli suurin rooli juuri alakoulun kirjoissa. Tuloksissa näkyikin vahvasti oppikirjojen vaikutus opetukseen. Ääntämistehtävien (prosodian vähyyttä lukuun ottamatta) ja -opetuksen sisältö olivat kuitenkin melko hyvin linjassa suositusten kanssa. Vaikka tehtävissä ja opetuksissa käytettiin vaihteleviakin metodeja, niissä dominoivat kuitenkin melko perinteisenä pidetyt keinot, kuten ääneen luku ja kuuntele ja toista -harjoitteet. Täten luovemmille metodeille voisi olla tarvetta sekä kirjoissa että opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Features of Pronunciation Contributing to Intelligibility and Comprehensibility in L1 Finnish Speakers´ L2 English
Laitinen, Jarno (2022)Maisterintutkielmani keskittyy puheen ymmärrettävyyteen vaikuttavien piirteiden tutkimiseen äidinkielenään suomea puhuvien englannin kielessä. Englannin globaali asema alati kasvavana yleiskielenä, lingua francana, on ... -
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.