Singular and Nonbinary They : An Investigation into the Inclusion of Gender-Neutral English Pronouns in official Finnish national documention and EFL textbooks
Englanninkielinen sukupuolineutraali 3. persoonan yksilön pronomini (they) on historiallisesti ollut kiistanalainen
akateemisissa ja englannin opetuksen konteksteissa. Se on silti osa käytettyä ja elettyä englannin kieltä. Pronomini
on saanut myös viime vuosina mediahuomiota muunsukupuolisen väestön englanninkielisenä persoonapronominina,
sillä perinteisesti maskuliiniset tai feminiiniset 3. persoonan pronominit eivät välttämättä kuvaa heitä.
Tämä tutkimus analysoi englanninkielisten sukupuolineutraalien 3. persoonan yksilön pronominien sisältämistä englanti vieraana kielenä -oppiaineeseen suomalaisessa julkisessa opetuksessa. Tutkimusaineistona oli englannin kielen
opetusta johdatteleva dokumentaatio, eli perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet, sekä eurooppalainen kielitaidon viitekehys, joista tutkittiin sukupuoliaiheita ja englannin oppiaineen tavoitteita; toisena aineistona olivat englannin oppikirjat High five! 3, Go for it! 6, On the Go 3, Elements 1+2
ja Elements 4, joista tutkittiin englanninkielisiä 3. persoonan pronomineja.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että muunsukupuolisuutta ei käsitellä dokumentaatiossa, vaikka tasa-arvoa ja
inkluusiota pidetään tärkeinä arvoina suomalaisessa koulutuksessa. Neljä viidestä oppikirjasta sisälsi sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja, mutta ne olivat määrällisesti merkittävästi vähäisempiä kuin perinteisesti maskuliiniset tai feminiiniset 3. persoonan pronominit. Maskuliinisia 3. persoonan pronomineja löytyi huomattavasti enemmän kuin muita. Sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja ei myöskään käytetty muunsukupuolisissa konteksteissa. Tässä valossa Suomen englannin kielen opetus ei sisällä sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja tarpeeksi niiden merkitysten ja käyttötapojen ilmenemiseksi kielen opiskelijoille.
...
Keywords
nonbinary queer gender diversity gender-neutral english textbooks EFL core curriculum representaatio englannin kieli sukupuoli oppikirjat pronominit tasa-arvo persoonapronominit sukupuolen moninaisuus yksikkö (kielitiede) representation (mental objects) English language gender textbooks pronouns equality (values) personal pronouns gender variance singular
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29489]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
Takamäki, Taina (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ... -
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks
Laakkonen, Ilona (2007) -
'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools
Piironen, Anna-Reeta (2004)