Singular and Nonbinary They : An Investigation into the Inclusion of Gender-Neutral English Pronouns in official Finnish national documention and EFL textbooks

Abstract
Englanninkielinen sukupuolineutraali 3. persoonan yksilön pronomini (they) on historiallisesti ollut kiistanalainen akateemisissa ja englannin opetuksen konteksteissa. Se on silti osa käytettyä ja elettyä englannin kieltä. Pronomini on saanut myös viime vuosina mediahuomiota muunsukupuolisen väestön englanninkielisenä persoonapronominina, sillä perinteisesti maskuliiniset tai feminiiniset 3. persoonan pronominit eivät välttämättä kuvaa heitä. Tämä tutkimus analysoi englanninkielisten sukupuolineutraalien 3. persoonan yksilön pronominien sisältämistä englanti vieraana kielenä -oppiaineeseen suomalaisessa julkisessa opetuksessa. Tutkimusaineistona oli englannin kielen opetusta johdatteleva dokumentaatio, eli perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet, sekä eurooppalainen kielitaidon viitekehys, joista tutkittiin sukupuoliaiheita ja englannin oppiaineen tavoitteita; toisena aineistona olivat englannin oppikirjat High five! 3, Go for it! 6, On the Go 3, Elements 1+2 ja Elements 4, joista tutkittiin englanninkielisiä 3. persoonan pronomineja. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että muunsukupuolisuutta ei käsitellä dokumentaatiossa, vaikka tasa-arvoa ja inkluusiota pidetään tärkeinä arvoina suomalaisessa koulutuksessa. Neljä viidestä oppikirjasta sisälsi sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja, mutta ne olivat määrällisesti merkittävästi vähäisempiä kuin perinteisesti maskuliiniset tai feminiiniset 3. persoonan pronominit. Maskuliinisia 3. persoonan pronomineja löytyi huomattavasti enemmän kuin muita. Sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja ei myöskään käytetty muunsukupuolisissa konteksteissa. Tässä valossa Suomen englannin kielen opetus ei sisällä sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja tarpeeksi niiden merkitysten ja käyttötapojen ilmenemiseksi kielen opiskelijoille.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share