dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Laukkanen, Otto | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T12:57:03Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T12:57:03Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1725393 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55499 | |
dc.description.abstract | Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia asioita. Tämän tutkielman tarkoitus on analysoida millä eri tavoilla edellä mainitut asiat tuodaan esille yhteensä kolmessa eri oppikirjassa, jotka on suunnattu perusopetuksen seitsemännelle luokalle. Analyysi keskittyy nimenomaan tekstikirjoihin sillä aihepiiri on temaattinen, ja analyysin menetelmänä toimii täten aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Eri kulttuureilla tarkoitetaan myös muita kulttuureja kuin suomalaista tai tyypillisesti englannin kielen oppikirjoissa esiintyviä englanninkielisen maailman kulttuureja.
Tutkielman tulokset osoittavat että sekä kielitietoisuuden eri kategoriat että kulttuuritietoisuuden kannalta tärkeät asiat ovat läsnä oppimateriaalissa, mutta esimerkiksi kulttuurienvälinen ymmärrys ja siihen kehottaminen on ajoittain tuotu ilmi vain esimerkkien muodossa, ei niinkään eksplisiittisesti. Jopa stereotypioita on käytetty opettavaisella tavalla ja kulttuurienvälinen vertailu on tehty hyvän maun sekä kunnioituksen kautta ja pyrkimyksellä ymmärtämään kaikkia kulttuureja. Täten voidaan sanoa että opetussuunnitelmassa korostetut asiat näkyvät kyseisessä oppimateriaalissa.
Toisaalta, kun asioita ei opeteta niinkään suorilla kehotuksilla tai niin sanotulla eksplisiittisellä opetuksella, on olemassa vaara että hyvä tarkoitus oppikirjan tekijöiltä menee hukkaan, mikäli opettaja ei täsmennä erikseen tiettyjä opetussuunnitelmassa tärkeäksi todettuja asioita opetuksessaan mm. tietynlaisia tehtäviä valitsemalla. Tuloksista voi tehdä johtopäätöksen että temaattisesti edellä mainitut asiat liittyen kieli- ja kulttuuritietoisuuteen ovat läsnä, mutta ne ovat usein jopa monitulkinnallisissa yhteyksissä joista ne on osattava poimia. Hyviä jatkotutkimuksen aiheita olisivat otoksen laajentaminen joko muiden luokka- tai kouluasteiden oppikirjoihin sekä tehtäväkirjojen tutkiminen. Ne mahdollistaisivat kokonaisvaltaisemman kuvan ilmiöstä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (73 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kielitietoisuus | |
dc.subject.other | kulttuuritietoisuus | |
dc.subject.other | language awareness | |
dc.subject.other | cultural awareness | |
dc.subject.other | EFL textbooks | |
dc.subject.other | the National Core Curriculum | |
dc.title | Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201710023899 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2017-10-02T12:57:04Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | kulttuurikasvatus | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |