"Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset tavoitteellisia, vai käyttävätkö he draamaa vain välipalana oppitunneilla ja niiden välissä. Tässä fenomenologis-hermeneuttisessa haastattelututkimuksessa on peilattu luokanopettajien kokemuksia kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimustietoon. Tutkimukseni varsinainen aineisto koostuu luokanopettajille tehdyistä haastatteluista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu laajasta kirjallisuudesta, jossa draamaa ja draamakasvatusta käsitellään eri näkökulmista. Teoria ja tutkimustulokset käyvät tiivistä vuoropuhelua tutkimukseni tulososiossa, joissa esitän vastauksia asettamiini tutkimuskysymyksiin.
Draaman käyttö osoittautui tutkimuksissa luokanopettajien kokemusten mukaan hyödylliseksi ja monipuoliseksi työtavaksi, joka sopii moniin eri oppiaineisiin ja aihekokonaisuuksiin. Opettajat kokivat, että sen avulla pystytään tukemaan oppilaan yksilöllistä kasvamista, sekä tarjoamaan oppilaille sellaisia elämyksiä, joita kirjoista opiskelu ei mahdollista.
Tutkimus osoitti, että draamankäytöllä voidaan tukea oppilaan kasvua ja kehitystä monipuolisesti. Draama tarjoaa oppilaalle sellaisia elämyksiä, jotka edistävät hänen oppimistaan ja motivoivat häntä opiskelemaan täysin uudella tavalla.
...
Alternative title
Luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)"
Rinne, Elina (2012)Tutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin ... -
"Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
Turpeinen, Tarja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa ... -
Kohti draaman merkityksiä suomalaisessa peruskoulussa : fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamasta
Borgstén, Tiina Maria (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä draamasta. Aiheen valinta on ajankohtainen, koska draama on herättänyt keskustelua uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 ympärillä. Draaman ... -
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus draamakasvatuksen tutkimuksesta Suomessa
Suitiala, Satu (2024)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on kartoittaa draamakasvatuksesta tehtyä tutkimusta Suomessa. Ensinnäkin on tarkoitus selvittää, millaisia suomalaisesta perusopetuksesta tai suomalaiseen perusopetukseen sovellettavissa ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...