Kohti draaman merkityksiä suomalaisessa peruskoulussa : fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamasta
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä draamasta. Aiheen valinta on ajankohtainen, koska draama on herättänyt keskustelua uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 ympärillä. Draaman pedagoginen asema on peruskouluissamme pohjoismaisessa vertailussa heikoin, vaikka draaman on katsottu länsimaisten tutkimusten mukaan tukevan merkittävästi oppilaiden sosiaalista oppimisympäristöä ja tätä kautta myös itse oppimista.
Tutkimuksessa tarkastellaan draamaa sen monipuolisten genrejen kautta, mutta ei oteta kantaa siihen tulisiko draama nähdä esimerkiksi prosessina vai produktina. Draama käsitteen sisälle mahtuu siis hyvin erilaiset työskentelytavat kuin tavoitteet. Kiinnostuksen kohteena oli pikemminkin lähestyä aihetta aidosti, tutkien mitä käsityksiä suomalaisessa alakoulussa draamaa opetuksessaan käyttävillä luokanopettajilla draamasta on. Tutkimustehtävänä oli siis selvittää minkälaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on draamasta.
Tutkimuksen tutkimusote on fenomenografinen, ja tutkimusainesto on hankittu puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tätä tutkimusta varten haastateltiin kuutta draamaa opetuksessaan käyttävää luokanopettajaa. Litteroidut haastattelut toimivat tutkimuksen empiirisenä aineistona. Erilaisten tutkimustyövaiheiden kautta aineistosta luotiin draaman käsityksistä kuvauskategorioita, jotka lopuksi saatettiin tarkasteluun tutkimustuloksiksi - tulosavaruuden avulla, joka on fenomenografisen tutkimussuuntauksen tapa tuottaa tutkimustulokset.
Tutkimustuloksina löytyi selkeästi neljä erilaista pääkategoriaa - käsitystä draamasta. Ensimmäisessä pääkategoriassa draama ymmärretään opetusmetodina, jonka toiminnallisuuden tavoitteet löytyvät hyvin erilaisten oppiaineiden opetussuunnitelman tavoitteista. Toisessa pääkategoriassa draama ymmärrettiin omana taideaineena, joka joko yhdistää erilaisia taideaineita, tai on puhtaasti draamallinen oppiaineensa. Tämän kategorian sisällä ilmeni sekä perinteiset teatraaliset, ilmaisulliset toimintamuodot että ilmiöpohjaiset oppimisprosessit, joissa ei tähdätä minkäänlaiseen esitykseen. Kolmannessa pääkategoriassa nousi esille käsitys draamasta tunnekasvatuksena. Kategoriasta nousi esille syvät tavoitteet, joissa luokan ja lapsen kasvua pyrittiin tukemaan. Neljännessä pääkategoriassa draama ymmärrettiin toimintana, jossa kolmea edellistä käsityksiä yhdisteltiin luovasti toiminnan tavoitteisiin sopivaksi. Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että vaikka draaman pedagoginen asema on pohjoismaisessa vertailussa meillä heikoin, käyttää osa luokanopettajista draamaa opetuksessaan. Sen avulla halutaan rakentaa oppilaiden kanssa yhteisöllisyyttä, joka tukisi oppilaiden henkilökohtaista oppimista sekä viihtyvyyttä koulussa. Koulukasvatuksen suhteen draaman käytöllä näyttäisi olevan hyvin merkityksellinen asema opettajan oman pedagogisen osaamisen keskiössä, kuin myös oppilaiden yhteisöllisyyden kokemisessa luokassa oppimisen keskiössä.
...
Muu nimeke
Fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamastaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa
Ruohomäki, Ilona (2021)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan draamaa opetussuunnitelman ja vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miksi yrityksistä huolimatta draama ei ole vuosikymmenten ... -
Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
Karvonen, Sanna-Kaisa (2018)Tutkimus suoritettiin Kokkolassa ja tutkimusjoukon muodostivat kaksi rehtoria ja kolme luokanopettajaa. Tämän tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä draaman käytön merkityksestä ja mahdollisuuksista ... -
Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)"
Rinne, Elina (2012)Tutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin ... -
Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä
Strum, Saara (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden ... -
Draaman maailmat oppimisalueina : draamakasvatuksen vakava leikillisyys
Heikkinen, Hannu (Jyväskylän yliopisto, 2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.