University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)"

Icon
1.9 Mb

Authors
Rinne, Elina
Date
2012
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationSaksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin sekä omiin, tutkijana tekemiini havaintoihin. Lisäksi vertailen oppilailta saatuja tuloksia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) tavoitteisiin alakoulun vieraan kielen opetuksessa. Tutkimukseen osallistuivat jyväskyläläisen alakoulun 5. luokan saksanryhmä, ryhmän saksanopettaja ja minä osallistuvana havainnoijana. Pidin tutkimuksen aikana tutkimukseen osallistuneelle oppilasryhmälle viisi draamatuokiota. Tutkimusmenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia, kenttäpäiväkirjaa, kyselyitä sekä kuva-analyysiä. Tutkimuksen mukaan pedagoginen draama on mukava ja mielekäs opetusmenetelmä. Pedagoginen draama tuo vaihtelua varhaiseen saksan opiskeluun. Sen avulla voidaan harjoitella sosiaalisia taitoja, kohdekielistä vuorovaikutusta, kieli- ja kulttuuritaitoja sekä rohkeutta ilmaista itseään saksaksi, vaikka kielitaidon kehitys olisi vasta alussa. Pedagoginen draama opetusmenetelmänä tukee tutkimuksen mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) alakoulun vieraan kielen oppimistavoitteita. Lisäksi se tukee Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) vaatimia monipuolista oppimisympäristöä sekä erilaisten oppilaiden huomioon ottamista. ...
Keywords
pedagoginen draama kielikasvatus saksan oppiminen alakoulussa draamapedagogiikka saksan kieli alakoulu oppiminen draamakasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208282258

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä 

    Kettunen, Sami (2017)
    Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset ...
  • Kohti draaman merkityksiä suomalaisessa peruskoulussa : fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamasta 

    Borgstén, Tiina Maria (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä draamasta. Aiheen valinta on ajankohtainen, koska draama on herättänyt keskustelua uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 ympärillä. Draaman ...
  • Puhetta draamasta : puheviestinnän opettajien näkemyksiä draamapedagogiikan hyödyntämisestä opetuksesta 

    Mönkkönen, Jonna (2002)
  • Mistä puhumme, kun puhumme draamasta? : draama vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksessa 

    Ruohomäki, Ilona (2021)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan draamaa opetussuunnitelman ja vuoden 2010 perusopetuksen tuntijakoehdotuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miksi yrityksistä huolimatta draama ei ole vuosikymmenten ...
  • Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa” 

    Autio, Tiina (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre