University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä

Icon
390.9 Kb

Authors
Kettunen, Sami
Date
2017
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset tavoitteellisia, vai käyttävätkö he draamaa vain välipalana oppitunneilla ja niiden välissä. Tässä fenomenologis-hermeneuttisessa haastattelututkimuksessa on peilattu luokanopettajien kokemuksia kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimustietoon. Tutkimukseni varsinainen aineisto koostuu luokanopettajille tehdyistä haastatteluista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu laajasta kirjallisuudesta, jossa draamaa ja draamakasvatusta käsitellään eri näkökulmista. Teoria ja tutkimustulokset käyvät tiivistä vuoropuhelua tutkimukseni tulososiossa, joissa esitän vastauksia asettamiini tutkimuskysymyksiin. Draaman käyttö osoittautui tutkimuksissa luokanopettajien kokemusten mukaan hyödylliseksi ja monipuoliseksi työtavaksi, joka sopii moniin eri oppiaineisiin ja aihekokonaisuuksiin. Opettajat kokivat, että sen avulla pystytään tukemaan oppilaan yksilöllistä kasvamista, sekä tarjoamaan oppilaille sellaisia elämyksiä, joita kirjoista opiskelu ei mahdollista. Tutkimus osoitti, että draamankäytöllä voidaan tukea oppilaan kasvua ja kehitystä monipuolisesti. Draama tarjoaa oppilaalle sellaisia elämyksiä, jotka edistävät hänen oppimistaan ja motivoivat häntä opiskelemaan täysin uudella tavalla. ...
Alternative title
Luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä
Keywords
draama draamakasvatus opetus elämys kokemus Fenomenologis-hermeneuttinen haastattelututkimus draamapedagogiikka draamamenetelmät oppimiskokemukset alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709113706

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)" 

    Rinne, Elina (2012)
    Tutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin ...
  • "Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa 

    Turpeinen, Tarja (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa ...
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Kohti draaman merkityksiä suomalaisessa peruskoulussa : fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamasta 

    Borgstén, Tiina Maria (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä draamasta. Aiheen valinta on ajankohtainen, koska draama on herättänyt keskustelua uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 ympärillä. Draaman ...
  • Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia 

    Ahokas, Mari (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetustyössään ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre