Varttuneet kuluttajat ja wellness-teknologia : kehon arvottamisesta kohti omaehtoista käyttäjäkokemusta
Ylilahti, M., & Koskinen, V. (2017). Varttuneet kuluttajat ja wellness-teknologia : kehon arvottamisesta kohti omaehtoista käyttäjäkokemusta. Kulutustutkimus.Nyt, 11(1), 18-32. http://www.kulutustutkimus.net/wp-content/uploads/2017/08/Kulutustutkimus.nyt_1_2017.pdf
Published in
Kulutustutkimus.NytDate
2017Copyright
© Kirjoittajat & Kulutustutkimuksen seura, 2017.
Yli 50-vuotiaat, varttuneet kuluttajat, ovat ostovoimainen ryhmä, jolla on mahdollisuus panostaa myös vapaa-aikaan. Kyseisen ikäryhmän sisäisiä eroja kulutuskäyttäytymisessä on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Tässä tutkimuksessa selvitimme klusterianalyysin avulla, millaisia kuluttajaryhmiä varttuneiden kuluttajien joukosta löytyy vapaa-ajan kulutuksen suhteen. Lisäksi tarkastelimme, onko löytyneiden klustereiden välillä eroja hyvinvoinnissa. Tutkimuksessa käytettiin Suomi 2014 – Kulutus ja elämäntapa -tutkimuksen aineistoa 50–74-vuotiaiden (N=760) osalta. Klusterianalyysin perusteella varttuneet kuluttajat jakaantuivat kuuteen ryhmään vapaa-ajan kulutuksensa suhteen: säästeliäisiin, vapaa-aikaan panostajiin, huvitteluun panostaviin, säästeliäisiin huvittelijoihin, esteettisiin liikkujiin ja kotoilijoihin. Hyvinvoinnin suhteen vapaa-aikaan panostajat kokivat emotionaalisen, taloudellisen ja fyysisen hyvinvointinsa parhaimmaksi, säästeliäät vastaavasti heikoimmaksi. Tulosten perusteella varttuneet kuluttajat ovat heterogeeninen ryhmä, josta löytyy erilaisia kuluttajatyyppejä. Myös elämäntilanteella on merkitystä kulutuskäyttäytymisen kannalta. Lisäksi tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että sillä, mihin vapaa-ajalla kulutetaan, on yhteyttä hyvinvointiin.
...
Publisher
Kulutustutkimuksen seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2345Keywords
Original source
http://www.kulutustutkimus.net/wp-content/uploads/2017/08/Kulutustutkimus.nyt_1_2017.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27160210
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varttuneet kuluttajat, vapaa-aika ja hyvinvointi
Kekäläinen, Tiia; Wilska, Terhi-Anna; Kokko, Katja (Kulutustutkimuksen seura, 2017)Yli 50-vuotiaat, varttuneet kuluttajat, ovat ostovoimainen ryhmä, jolla on mahdollisuus panostaa myös vapaa-aikaan. Kyseisen ikäryhmän sisäisiä eroja kulutuskäyttäytymisessä on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Tässä ... -
Varttuneet kuluttajat, digitalisoituva arki ja kulutusympäristöjen muutos : digi 50+ -hankkeen loppuraportti
Wilska, Terhi-Anna; Kuoppamäki, Sanna-Mari; Uusitalo, Outi; Koivisto, Kerttuli; Frank, Lauri; Taipale, Sakari; Kemppainen, Tiina; Ylilahti, Minna; Koskinen, Veera; Kekäläinen, Tiia; Kokko, Katja; Viitala, Jenni (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2017)Väestön ikääntymisen ja palveluympäristöjen digitalisoitumisen seurauksena varttuneista kuluttajista on tullut yhä tärkeämpi kohderyhmä digitaalisille palveluille ja tuotteille. Ikääntyvien kuluttajien tarpeita, toiveita ... -
40+ : erään ikäluokan selviytymistarina
Pulkkinen, Lea; Fyrstén, Sanna; Kinnunen, Ulla; Kinnunen, Marja-Liisa; Pitkänen, Tuuli; Kokko, Katja (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Nuorten arvot ja elämäntyytyväisyys hedonistisen, vihreän ja säästäväisen kulutustyylin taustalla
Nieminen, Inka (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nuorten arvot sekä elämäntyytyväisyyden kokemus ovat yhteydessä hedonistisen, vihreän ja säästäväisen kulutustyylin kanssa. Tutkimuksessa tarkastelen kvantitatiivisilla ... -
Hyvinvoiva mieli saa keski-ikäiset ja ikääntyneet liikkumaan
Kekäläinen, Tiia (Liikuntatieteellinen seura, 2019)