Varttuneet kuluttajat, vapaa-aika ja hyvinvointi
Kekäläinen, T., Wilska, T.-A., & Kokko, K. (2017). Varttuneet kuluttajat, vapaa-aika ja hyvinvointi. Kulutustutkimus.Nyt, 11 (1), 4-17. Retrieved from http://www.kulutustutkimus.net/wp-content/uploads/2017/08/Kulutustutki...
Published in
Kulutustutkimus.NytDate
2017Copyright
© Kirjoittajat & Kulutustutkimuksen seura, 2017.
Yli 50-vuotiaat, varttuneet kuluttajat, ovat ostovoimainen ryhmä, jolla on mahdollisuus
panostaa myös vapaa-aikaan. Kyseisen ikäryhmän sisäisiä eroja kulutuskäyttäytymisessä
on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Tässä tutkimuksessa selvitimme
klusterianalyysin avulla, millaisia kuluttajaryhmiä varttuneiden kuluttajien
joukosta löytyy vapaa-ajan kulutuksen suhteen. Lisäksi tarkastelimme, onko löytyneiden
klustereiden välillä eroja hyvinvoinnissa. Tutkimuksessa käytettiin Suomi
2014 – Kulutus ja elämäntapa -tutkimuksen aineistoa 50–74-vuotiaiden (N=760)
osalta. Klusterianalyysin perusteella varttuneet kuluttajat jakaantuivat kuuteen
ryhmään vapaa-ajan kulutuksensa suhteen: säästeliäisiin, vapaa-aikaan panostajiin,
huvitteluun panostaviin, säästeliäisiin huvittelijoihin, esteettisiin liikkujiin ja kotoilijoihin.
Hyvinvoinnin suhteen vapaa-aikaan panostajat kokivat emotionaalisen,
taloudellisen ja fyysisen hyvinvointinsa parhaimmaksi, säästeliäät vastaavasti heikoimmaksi.
Tulosten perusteella varttuneet kuluttajat ovat heterogeeninen ryhmä,
josta löytyy erilaisia kuluttajatyyppejä. Myös elämäntilanteella on merkitystä kulutuskäyttäytymisen
kannalta. Lisäksi tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että sillä,
mihin vapaa-ajalla kulutetaan, on yhteyttä hyvinvointiin.
...


Publisher
Kulutustutkimuksen seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2345