Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorYlilahti, Minna
dc.contributor.authorKoskinen, Veera
dc.date.accessioned2017-08-16T05:58:21Z
dc.date.available2017-08-16T05:58:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationYlilahti, M., & Koskinen, V. (2017). Varttuneet kuluttajat ja wellness-teknologia : kehon arvottamisesta kohti omaehtoista käyttäjäkokemusta. <i>Kulutustutkimus.Nyt</i>, <i>11</i>(1), 18-32. <a href="http://www.kulutustutkimus.net/wp-content/uploads/2017/08/Kulutustutkimus.nyt_1_2017.pdf" target="_blank">http://www.kulutustutkimus.net/wp-content/uploads/2017/08/Kulutustutkimus.nyt_1_2017.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_27160210
dc.identifier.otherTUTKAID_74664
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55110
dc.description.abstractYli 50-vuotiaat, varttuneet kuluttajat, ovat ostovoimainen ryhmä, jolla on mahdollisuus panostaa myös vapaa-aikaan. Kyseisen ikäryhmän sisäisiä eroja kulutuskäyttäytymisessä on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Tässä tutkimuksessa selvitimme klusterianalyysin avulla, millaisia kuluttajaryhmiä varttuneiden kuluttajien joukosta löytyy vapaa-ajan kulutuksen suhteen. Lisäksi tarkastelimme, onko löytyneiden klustereiden välillä eroja hyvinvoinnissa. Tutkimuksessa käytettiin Suomi 2014 – Kulutus ja elämäntapa -tutkimuksen aineistoa 50–74-vuotiaiden (N=760) osalta. Klusterianalyysin perusteella varttuneet kuluttajat jakaantuivat kuuteen ryhmään vapaa-ajan kulutuksensa suhteen: säästeliäisiin, vapaa-aikaan panostajiin, huvitteluun panostaviin, säästeliäisiin huvittelijoihin, esteettisiin liikkujiin ja kotoilijoihin. Hyvinvoinnin suhteen vapaa-aikaan panostajat kokivat emotionaalisen, taloudellisen ja fyysisen hyvinvointinsa parhaimmaksi, säästeliäät vastaavasti heikoimmaksi. Tulosten perusteella varttuneet kuluttajat ovat heterogeeninen ryhmä, josta löytyy erilaisia kuluttajatyyppejä. Myös elämäntilanteella on merkitystä kulutuskäyttäytymisen kannalta. Lisäksi tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että sillä, mihin vapaa-ajalla kulutetaan, on yhteyttä hyvinvointiin.fi
dc.language.isofin
dc.publisherKulutustutkimuksen seura
dc.relation.ispartofseriesKulutustutkimus.Nyt
dc.relation.urihttp://www.kulutustutkimus.net/wp-content/uploads/2017/08/Kulutustutkimus.nyt_1_2017.pdf
dc.subject.otherSuomi 2014 – kulutus ja elämäntapa -kysely
dc.titleVarttuneet kuluttajat ja wellness-teknologia : kehon arvottamisesta kohti omaehtoista käyttäjäkokemusta
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708143477
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSosiologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2017-08-14T15:15:23Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange18-32
dc.relation.issn1797-2345
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume11
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Kulutustutkimuksen seura, 2017.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokeski-ikäiset
dc.subject.ysovapaa-aika
dc.subject.ysoikääntyneet
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysoklusterianalyysi
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoelämäntapa
dc.subject.ysoostovoima
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11718
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3276
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2433
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8576
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27558
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1947
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8760
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11636


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot