Varttuneet kuluttajat, digitalisoituva arki ja kulutusympäristöjen muutos : digi 50+ -hankkeen loppuraportti
Väestön ikääntymisen ja palveluympäristöjen digitalisoitumisen seurauksena
varttuneista kuluttajista on tullut yhä tärkeämpi kohderyhmä digitaalisille
palveluille ja tuotteille. Ikääntyvien kuluttajien tarpeita, toiveita ja palveluiden
käyttötottumuksia ei kuitenkaan usein oteta huomioon yritysten
liiketoiminnassa, markkinoinnin suunnittelussa tai palvelumuotoilussa. Tässä
tutkimuksessa tarkastellaan varttuneiden, noin 50–65-vuotiaiden, kuluttajien
kokemuksia digitaalisissa palveluympäristöissä. Tutkimustulokset osoittavat,
että varttuneet kuluttajat kohtaavat erityisiä haasteita mutta myös uusia
mahdollisuuksia digitaalisten palveluympäristöjen käyttäjinä. Vaikka yli 50-
vuotiaat kuluttajat kokevat nuoria enemmän epämukavuutta teknologian
käytössä, he suhtautuvat yhä myönteisemmin teknologian tarjoamiin
mahdollisuuksiin. Varttuneet kuluttajat käyttävät älypuhelinta moniin
käyttötarkoituksiin vielä nuoria harvemmin, mutta suosivat tablettitietokoneen
käyttöä ja ovat aktiivisia verkko-ostajia sekä käyttävät digitaalisia
palveluympäristöjä, kuten sähköyhtiön sähköisiä palveluja, jopa nuoria
enemmän. Pitkän aikavälin tarkastelu osoittaa, että erot teknologian
välttämättömäksi kokemisessa eri ikäluokkien välillä ovat pienentyneet, ja
kuuluminen tiettyyn ikäryhmään ei yksinään ennakoi teknologian käyttöä
myöhemmällä iällä. Iän lisäksi teknologian omaksuminen ja käyttö ovat
yhteydessä myös yksilön koulutukseen, tulotasoon, kotitalouden rakenteisiin ja
persoonallisuuden piirteisiin, jolloin tietyn ikäryhmän sisällä on runsaasti
yksilöllisiä eroja teknologian käytössä. Tutkimus osoittaa myös, että aktiivinen
vapaa-aika ja kuluttaminen vapaa-ajan tuotteisiin ja palveluihin edistävät
ikääntyvien koettua hyvinvointia. Varttuneet kuluttajat ovat kiinnostuneita
oman sosiaalisen, emotionaalisen ja fyysisen hyvinvointinsa ylläpitämisestä,
mikä luo uusia mahdollisuuksia yritysten liiketoiminnalle, kuten uudenlaisen
hyvinvointiteknologian kehittämiselle. Tuotteiden ja palvelujen koettu
hyödyllisyys, helppokäyttöisyys, helppo saatavuus ja sopiminen osaksi
kuluttajan arkielämää motivoivat kaikenikäisiä kuluttajia uusien digitaalisten
palveluiden käyttämiselle.
...
Muu nimeke
Digi 50+ -hankkeen loppuraporttiJulkaisija
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluISBN
978-951-39-7101-4ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-3059Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varttuneet kuluttajat ja wellness-teknologia : kehon arvottamisesta kohti omaehtoista käyttäjäkokemusta
Ylilahti, Minna; Koskinen, Veera (Kulutustutkimuksen seura, 2017)Yli 50-vuotiaat, varttuneet kuluttajat, ovat ostovoimainen ryhmä, jolla on mahdollisuus panostaa myös vapaa-aikaan. Kyseisen ikäryhmän sisäisiä eroja kulutuskäyttäytymisessä on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Tässä ... -
Varttuneet kuluttajat, vapaa-aika ja hyvinvointi
Kekäläinen, Tiia; Wilska, Terhi-Anna; Kokko, Katja (Kulutustutkimuksen seura, 2017)Yli 50-vuotiaat, varttuneet kuluttajat, ovat ostovoimainen ryhmä, jolla on mahdollisuus panostaa myös vapaa-aikaan. Kyseisen ikäryhmän sisäisiä eroja kulutuskäyttäytymisessä on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Tässä ... -
A risk to privacy or a need for security? : Digital domestic technologies in the lives of young adults and late middle-agers
Kuoppamäki, Sanna-Mari; Uusitalo, Outi; Kemppainen, Tiina (Routledge, 2018)This chapter discusses the ways young adults and late middle-agers define their relationship with digital technologies in the contexts of housing and living. By analysing data from eight (8) focus group discussions, ... -
Arjen mobiilipalvelut -hankkeen oppimisen ja hyvinvoinnin mobiiliratkaisut
Kankaanranta, Marja; Neittaanmäki, Pekka; Nousiainen, Tuula (Agora Center, Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Hyvinvoiva mieli saa keski-ikäiset ja ikääntyneet liikkumaan
Kekäläinen, Tiia (Liikuntatieteellinen seura, 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.