University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Kauppakorkeakoulu
  • Julkaisuja/Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Kauppakorkeakoulu > Julkaisuja/Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu > View Item

Varttuneet kuluttajat, digitalisoituva arki ja kulutusympäristöjen muutos : digi 50+ -hankkeen loppuraportti

Thumbnail
View/Open
979.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Julkaisuja / Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Authors
Wilska, Terhi-Anna |
Kuoppamäki, Sanna-Mari |
Uusitalo, Outi |
Koivisto, Kerttuli |
Frank, Lauri |
Taipale, Sakari |
Kemppainen, Tiina |
Ylilahti, Minna |
Koskinen, Veera |
Kekäläinen, Tiia |
Kokko, Katja |
Viitala, Jenni
Editors
Wilska, Terhi-Anna |
Kuoppamäki, Sanna-Mari
Date
2017

 
Väestön ikääntymisen ja palveluympäristöjen digitalisoitumisen seurauksena varttuneista kuluttajista on tullut yhä tärkeämpi kohderyhmä digitaalisille palveluille ja tuotteille. Ikääntyvien kuluttajien tarpeita, toiveita ja palveluiden käyttötottumuksia ei kuitenkaan usein oteta huomioon yritysten liiketoiminnassa, markkinoinnin suunnittelussa tai palvelumuotoilussa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan varttuneiden, noin 50–65-vuotiaiden, kuluttajien kokemuksia digitaalisissa palveluympäristöissä. Tutkimustulokset osoittavat, että varttuneet kuluttajat kohtaavat erityisiä haasteita mutta myös uusia mahdollisuuksia digitaalisten palveluympäristöjen käyttäjinä. Vaikka yli 50- vuotiaat kuluttajat kokevat nuoria enemmän epämukavuutta teknologian käytössä, he suhtautuvat yhä myönteisemmin teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin. Varttuneet kuluttajat käyttävät älypuhelinta moniin käyttötarkoituksiin vielä nuoria harvemmin, mutta suosivat tablettitietokoneen käyttöä ja ovat aktiivisia verkko-ostajia sekä käyttävät digitaalisia palveluympäristöjä, kuten sähköyhtiön sähköisiä palveluja, jopa nuoria enemmän. Pitkän aikavälin tarkastelu osoittaa, että erot teknologian välttämättömäksi kokemisessa eri ikäluokkien välillä ovat pienentyneet, ja kuuluminen tiettyyn ikäryhmään ei yksinään ennakoi teknologian käyttöä myöhemmällä iällä. Iän lisäksi teknologian omaksuminen ja käyttö ovat yhteydessä myös yksilön koulutukseen, tulotasoon, kotitalouden rakenteisiin ja persoonallisuuden piirteisiin, jolloin tietyn ikäryhmän sisällä on runsaasti yksilöllisiä eroja teknologian käytössä. Tutkimus osoittaa myös, että aktiivinen vapaa-aika ja kuluttaminen vapaa-ajan tuotteisiin ja palveluihin edistävät ikääntyvien koettua hyvinvointia. Varttuneet kuluttajat ovat kiinnostuneita oman sosiaalisen, emotionaalisen ja fyysisen hyvinvointinsa ylläpitämisestä, mikä luo uusia mahdollisuuksia yritysten liiketoiminnalle, kuten uudenlaisen hyvinvointiteknologian kehittämiselle. Tuotteiden ja palvelujen koettu hyödyllisyys, helppokäyttöisyys, helppo saatavuus ja sopiminen osaksi kuluttajan arkielämää motivoivat kaikenikäisiä kuluttajia uusien digitaalisten palveluiden käyttämiselle. ...
Alternative title
Digi 50+ -hankkeen loppuraportti
Publisher
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
ISBN
978-951-39-7101-4
ISSN Search the Publication Forum
1799-3059
Keywords
varttuneet kuluttajat kulutusympäristö kuluttajat ikääntyneet keski-ikäiset digitalisaatio kulutusyhteiskunta langaton tekniikka arkielämä asuminen hyvinvointi
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7101-4

Metadata
Show full item record
Collections
  • Julkaisuja/Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu [36]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varttuneet kuluttajat ja wellness-teknologia : kehon arvottamisesta kohti omaehtoista käyttäjäkokemusta 

    Ylilahti, Minna; Koskinen, Veera (Kulutustutkimuksen seura, 2017)
    Yli 50-vuotiaat, varttuneet kuluttajat, ovat ostovoimainen ryhmä, jolla on mahdollisuus panostaa myös vapaa-aikaan. Kyseisen ikäryhmän sisäisiä eroja kulutuskäyttäytymisessä on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Tässä ...
  • Varttuneet kuluttajat, vapaa-aika ja hyvinvointi 

    Kekäläinen, Tiia; Wilska, Terhi-Anna; Kokko, Katja (Kulutustutkimuksen seura, 2017)
    Yli 50-vuotiaat, varttuneet kuluttajat, ovat ostovoimainen ryhmä, jolla on mahdollisuus panostaa myös vapaa-aikaan. Kyseisen ikäryhmän sisäisiä eroja kulutuskäyttäytymisessä on kuitenkin tutkittu toistaiseksi vähän. Tässä ...
  • A risk to privacy or a need for security? : Digital domestic technologies in the lives of young adults and late middle-agers 

    Kuoppamäki, Sanna-Mari; Uusitalo, Outi; Kemppainen, Tiina (Routledge, 2018)
    This chapter discusses the ways young adults and late middle-agers define their relationship with digital technologies in the contexts of housing and living. By analysing data from eight (8) focus group discussions, ...
  • Arjen mobiilipalvelut -hankkeen oppimisen ja hyvinvoinnin mobiiliratkaisut 

    Kankaanranta, Marja; Neittaanmäki, Pekka; Nousiainen, Tuula (Agora Center, Jyväskylän yliopisto, 2013)
  • Hyvinvoiva mieli saa keski-ikäiset ja ikääntyneet liikkumaan 

    Kekäläinen, Tiia (Liikuntatieteellinen seura, 2019)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre