Varttuneet kuluttajat, digitalisoituva arki ja kulutusympäristöjen muutos : digi 50+ -hankkeen loppuraportti
Abstract
Väestön ikääntymisen ja palveluympäristöjen digitalisoitumisen seurauksena
varttuneista kuluttajista on tullut yhä tärkeämpi kohderyhmä digitaalisille
palveluille ja tuotteille. Ikääntyvien kuluttajien tarpeita, toiveita ja palveluiden
käyttötottumuksia ei kuitenkaan usein oteta huomioon yritysten
liiketoiminnassa, markkinoinnin suunnittelussa tai palvelumuotoilussa. Tässä
tutkimuksessa tarkastellaan varttuneiden, noin 50–65-vuotiaiden, kuluttajien
kokemuksia digitaalisissa palveluympäristöissä. Tutkimustulokset osoittavat,
että varttuneet kuluttajat kohtaavat erityisiä haasteita mutta myös uusia
mahdollisuuksia digitaalisten palveluympäristöjen käyttäjinä. Vaikka yli 50-
vuotiaat kuluttajat kokevat nuoria enemmän epämukavuutta teknologian
käytössä, he suhtautuvat yhä myönteisemmin teknologian tarjoamiin
mahdollisuuksiin. Varttuneet kuluttajat käyttävät älypuhelinta moniin
käyttötarkoituksiin vielä nuoria harvemmin, mutta suosivat tablettitietokoneen
käyttöä ja ovat aktiivisia verkko-ostajia sekä käyttävät digitaalisia
palveluympäristöjä, kuten sähköyhtiön sähköisiä palveluja, jopa nuoria
enemmän. Pitkän aikavälin tarkastelu osoittaa, että erot teknologian
välttämättömäksi kokemisessa eri ikäluokkien välillä ovat pienentyneet, ja
kuuluminen tiettyyn ikäryhmään ei yksinään ennakoi teknologian käyttöä
myöhemmällä iällä. Iän lisäksi teknologian omaksuminen ja käyttö ovat
yhteydessä myös yksilön koulutukseen, tulotasoon, kotitalouden rakenteisiin ja
persoonallisuuden piirteisiin, jolloin tietyn ikäryhmän sisällä on runsaasti
yksilöllisiä eroja teknologian käytössä. Tutkimus osoittaa myös, että aktiivinen
vapaa-aika ja kuluttaminen vapaa-ajan tuotteisiin ja palveluihin edistävät
ikääntyvien koettua hyvinvointia. Varttuneet kuluttajat ovat kiinnostuneita
oman sosiaalisen, emotionaalisen ja fyysisen hyvinvointinsa ylläpitämisestä,
mikä luo uusia mahdollisuuksia yritysten liiketoiminnalle, kuten uudenlaisen
hyvinvointiteknologian kehittämiselle. Tuotteiden ja palvelujen koettu
hyödyllisyys, helppokäyttöisyys, helppo saatavuus ja sopiminen osaksi
kuluttajan arkielämää motivoivat kaikenikäisiä kuluttajia uusien digitaalisten
palveluiden käyttämiselle.
Main Authors
Format
Books
Book
Published
2017
Series
Subjects
ISBN
978-951-39-7101-4
Publisher
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7101-4Use this for linking
ISSN
1799-3059
Language
Finnish
Published in
Julkaisuja / Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu