Asiakastarinat kuluttajan ostopolulla kodin rakentamiseen ja remontointiin liittyvissä hankinnoissa
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tietämystä siitä, millaisia merkityksiä asiakastarinoilla on kuluttajalle kuluttajan ostopolun eri vaiheissa kodin rakentamiseen ja remontointiin liittyvissä hankinnoissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin 17 kuluttajaa, jotka olivat ostaneet kodin rakentamiseen tai remontoitiin liittyvän tuotteen tai palvelun tutkimukseen valikoituneilta yrityksiltä. Kohdeyrityksiä tutkimuksessa oli yhteensä neljä, joista jokainen hyödynsi asiakastarinoita markkinointiviestinnässään. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin teemoittelua.
Tutkimus osoitti, että asiakastarinat lisäävät kuluttajan kokemaa luottavuutta yritystä kohtaan, mutta ne mielletään myös mainoksina, joissa tuodaan esille vain positiivisia asioita. Asiakastarinoista kuluttajat hahmottavat myös, miltä yrityksen tuote tai palvelu näyttää. Tutkimuksesta ilmeni myös, että kuluttajien ostopolut rakentuvat eri tavoin, mutta poluissa on kuitenkin havaittavissa kaikki ostopolun viisi vaihetta: tarpeen tunnistaminen, informaation etsintä, vaihtoehtojen vertailu, ostopäätös sekä oston jälkeinen arviointi. Tutkimuksen päätuloksena voidaan nähdä, että kuluttajat hakeutuvat asiakastarinoiden pariin yleensä informaation etsinnän ja vaihtoehtojen vertailun aikana, jolloin kuluttaja näkee muiden kokemuksia sekä miltä tuote tai palvelu näyttää. Asiakastarinoiden merkitys on kuitenkin tärkein ostopäätöksen aikana, sillä asiakastarinat vähentävät kuluttajan kokemaa riskiä ja auttavat kuluttajaa kokonaisarvioinnin tekemisessä ennen ostopäätöstä. Oston jälkeisen arvioinnin aikana asiakastarinoiden kokemuksia verrattiin omiin kokemuksiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että asiakastarina on hyödyllinen keino viestiä asiakastyytyväisyyttä ja sen avulla voidaan lisätä yrityksen luotettavuutta. Asiakastarinoiden voidaan nähdä myös vähentävän ostoon liittyvää riskiä sekä auttavan kuluttajaa kokonaisarvioinnin tekemisessä ennen ostopäätöstä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
Valpe, Kati (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia korkeakoulujen hakijamarkkinointia, markkinointiviestintää ja hakijan polkua. Tutkimuskysymykset olivat, miten yliopistoon hakeudutaan, mitä informaation lähteitä käytetään ja mikä ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Blogissa julkaistujen tuotearvioiden vaikutukset kuluttajan erä- ja retkeilytuotteiden ostopäätösprosessissa
Kontturi, Tiina (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erä- ja retkeilytuotteiden osalta mihin ostopäätösprosessin vaiheisiin blogissa julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta. Sen lisäksi haluttiin selvittää millaisena blogin lukijat ... -
Factors affecting brick and mortar channel choice in an omnichannel environment
Helke, Iida (2018)Digitalisaation myötä monet nykypäivän kauppiaat joutuvat tekemään valintoja sen suhteen, missä kanavissa he ovat tarjolla. Pelkän kivijalkakaupan kautta toimiminen ei enää riitä. Asiakkaat ovat aktiivisia sekä digitaalisissa ...