University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Factors affecting brick and mortar channel choice in an omnichannel environment

Thumbnail
View/Open
694.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Helke, Iida
Date
2018
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Digitalisaation myötä monet nykypäivän kauppiaat joutuvat tekemään valintoja sen suhteen, missä kanavissa he ovat tarjolla. Pelkän kivijalkakaupan kautta toimiminen ei enää riitä. Asiakkaat ovat aktiivisia sekä digitaalisissa (esim. verkko ja mobiilikana-vat) että ei-digitaalisissa perinteisissä kanavissa (esim. myymälä), ja samoin pitäisi olla myös kauppiaiden. Monikanavaisessa ympäristössä toimiminen vaatii yritykseltä johdonmukaisuutta läpi kanavien. Saavuttaakseen täysin sulavasti toimivan monikanavaisuuden täytyy yrityksen huomioida useita tekijöitä, jotka vaikuttavat menestymiseen nykypäivä teknologiavetoisilla markkinoilla. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi kanavien integrointi, mobiiliratkaisut sekä kivijalkakaupan muuttuva rooli. Monikanavaisessa ympäristössä toimivien asiakkaiden käytöstä on vaikea ennustaa. Kuluttajan kanavavalintaan vaikuttavia tekijöitä on lukuisia. Näihin tekijöihin vaikut-tavat muun muassa yrityksen markkinointi, kanavien ominaisuudet ja integroinnin taso, sosiaaliset tekijät, tilannetekijät ja kuluttajien henkilökohtaiset erot. Tämä tutkimus pyrkii selkeyttämään asiakkaan kanavavalintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin suomalaiselle teleoperaattorille tarkoituksena selkeyttää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan kanavavalintaan, kun itse ostos tehdään kivijalkakaupassa. Tutkimus tarkastelee myös sitä, missä kanavissa asiakkaat vierailevat ennen ostosta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttivat kivijalkakaupan asiakkaan kanavavalintaan olivat asenne kanavaa kohtaan, tekninen osaaminen, palvelumielikuva, tarve ostopäätöksen vahvistamiselle sekä tilannetekijät. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi tutkimuksessa luodaan myös asiakasprofiilit neljälle esiin nousseelle asiakassegmentille. ...
 
Due to the effects of digitalisation, modern day retailers have had to reconsider the range of channels they are available in. Acting exclusively through brick and mortar store is not enough. Customers are active in both online and offline channels and as a result, so should retailers. Companies acting in multiple channels requires consistency through channels. This is called omnichannel. To reach a fully functioning omnichannel status the company needs to take note of multiple factors that affect retailer’s success in the modern information technology driven market. Such factors are for example channel integrations, mobile solutions and the changing role of the physical store. When customers act in this multichannel environment, their behaviour is difficult to predict. Factors affecting channel choice are numerous. These factors may originate from the retailer’s marketing efforts, channel attributes, channel integration, social influence, situational variables or individual differences between customers. The current research aims to clarify the factors that affect a customer’s channel choice. This research was conducted for a telecommunication operator to shed light to the factors that affect the channel choice of customers that end up making a purchase in a brick and mortar store. This study also explored the channels customers visit before the purchase. The results of this research revealed that the main factors that affected a brick and mortar stores’ customers’ channel choice were attitude towards the channel, technological know-how, service perception, need for choice confirmation and situational factors. To even further deepen the understanding on the customer segments and their actions, four customer profiles were created. ...
 
Keywords
channel choice omnichannel multichannel buying path kanavavalinta ostopolku kivijalkaliikkeet verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) monikanavaisuus ostokäyttäytyminen vähittäiskauppa electronic commerce multichannel communication buying behaviour retail trade
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809194171

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • A Customer Perspective on Omnichannel Customer Journey and Channel Usage : A Qualitative Study 

    Mali, Eveliina; Paananen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus (RWTH Aachen, 2022)
    This qualitative study investigates customer behavior during the omnichannel customer journey. The study aims to increase the understanding of omnichannel service environments from a customer-centric point of view. The ...
  • Omnichannel experience : Towards successful channel integration in retail 

    Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki (Westburn Publishers Ltd., 2019)
    This study examines omnichannel experiences in retail. The retail market has changed significantly since digitalisation: internet markets reveal price differences, provide product information, and offer comparison ...
  • Omnichannel Experience : Towards Successful Channel Integration in Retail 

    Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki (EuroMed Press, 2018)
    According to Deloitte’s (2018) forecast for 2018 many changes will occur in retail markets. The growth of online retailing is continuing, and it is going to have a great impact on traditional retail players. The ...
  • Personalization and hedonic motivation in creating customer experiences and loyalty in omnichannel retail 

    Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki; Saarijärvi, Hannu (Elsevier, 2020)
    This study examines the effects of personalization and hedonic motivation on customer experience and its loyalty outcomes in omnichannel retail context. The study develops eight hypotheses which are tested using two survey ...
  • The Effects of General and Mobile Online Shopping Skilfulness and Multichannel Self-Efficacy on Consumer Showrooming Behaviour 

    Makkonen, Markus; Nyrhinen, Jussi; Frank, Lauri; Karjaluoto, Heikki (University of Maribor, 2022)
    Although showrooming behaviour is a characteristic aspect of modern omnichannel retailing, our understanding of its antecedents remains limited. In this study, we aim to address this gap in prior research by examining how ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre