MonoGame- ja Unity-ympäristöjen vertailu pelinkehityksessä
Tutkielmassa verrataan MonoGamea ja Unitya pelinkehitysalustoina C#-kielellä. Tarkoituksena on selvittää MonoGamen ja Unityn eroja ja potentiaalisia vahvuuksia toisiinsa verrattuna, ensisijaisesti 2D-peleissä ja aloittelevan pelinkehittäjän näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus ja vertailu molemmilla sovelluksilla toteutetun bullet hell -genreen sijoittuvan esimerkkipelin avulla. Sekä MonoGamen että Unityn toimintaan tutustutaan erillisissä luvuissa, ja tutustumisen jälkeen toteutetaan esimerkkipeli molemmilla sovelluksilla. Johtopäätöksenä todetaan Unityn tarjoavan matalamman kynnyksen pelinkehityksen aloittamiseen ja yleensä myös säästävän aikaa MonoGameen verrattuna, mutta MonoGamella voi joissain tapauksissa saada sulavamman kehityskokemuksen ja suorituskykyisemmän lopputuloksen. The study compares MonoGame and Unity as game development platforms using C#. The purpose is to figure out differences between MonoGame and Unity and their potential strong points compared to each other, especially in 2D game development from a beginner's viewpoint. The study was performed by researching existing literature and by comparing the creation of an example game belonging to the bullet hell genre with both applications. First the reader is made familiar with both MonoGame and Unity in separate chapters, and then the example game is implemented with both applications. The conclusion of the study is that Unity offers a lower barrier to entry for game development and it usually also saves time compared to MonoGame, but in some projects MonoGame might give a smoother development experience and better performance in the final game.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen ohjelmisto- ja pelinkehityksessä
Toivanen, Vilma (2018)Teknologisen kehityksen ansiosta käyttäjistä alkaa syntyä monipuolista dataa lähes kaikista heidän toiminnoistaan ohjelmistojen sekä digitaalisten pelien käytön myötä. Digitaaliset pelit muodostavat nykyään merkittävän ... -
NoSQL-tietokannat MMO-pelinkehityksessä
Lempeä, Juuso (2024)Tiedonhallintaa ja tietokantoja ei tyypillisesti pidetä merkittävinä tai edes tarpeellisina perinteisessä videopelinkehityksessä, mutta massiivisissa monen pelaajan verkkopeleissä eli MMO-peleissä pelaajat jakavat yhteisen ... -
Excel ja laskenta pilvipalveluissa
Vihinen, Tuomas (2013)Tutkielma esittelee ja vertailee taulukkolaskenta-ohjelmien ohjelmointimahdollisuuksia. Taulukkolaskentaohjelmia on mahdollisuus käyttää perinteisenä työpöytäsovelluksena, pilvipalveluna verkkoselaimella sekä etäpalvelimen ... -
Graafisten seikkailupelien käyttöliittymien kehitys
Koskela, Jukka (2016)Videopelit ovat viime vuosina nousseet suuren yleisön tietoisuuteen, mistä etenkin täällä Suomessa on kiittäminen kotimaisten pelifirmojen menestystari-noita. Yksi tekijä videopelien suosion takana on niiden kyky tuottaa ... -
Videopelien esteettömyysongelmat ja niiden ratkaisut
Saranen, Jesse (2017)Tämä kirjallisuuskatsaus käsittelee videopelien esteettömyysongelmia ja niiden mahdollisia ratkaisuja.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.