University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Graafisten seikkailupelien käyttöliittymien kehitys

Thumbnail
View/Open
921.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koskela, Jukka
Date
2016
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Videopelit ovat viime vuosina nousseet suuren yleisön tietoisuuteen, mistä etenkin täällä Suomessa on kiittäminen kotimaisten pelifirmojen menestystari-noita. Yksi tekijä videopelien suosion takana on niiden kyky tuottaa positiivisia kokemuksia, eli niitä on hauska pelata. Tähän kokemukseen taas vaikuttaa olennaisesti pelin käytettävyys, jonka yksi tärkeä osatekijä on pelin käyttöliit-tymä. Käyttöliittymän on esimerkiksi oltava helppo oppia ja selkeä, vaikka se koostuukin monesta eri osa-alueesta. Videopelejä on myös olemassa monenlaisia. Strategia-, toiminta- ja urhei-lupelit ovat kestosuosikkeja, mutta jo jonkin aikaa ovat seikkailupelit alkaneet nostaa suosiotaan vuosikausien hiljaisemman kauden jälkeen. Koska seikkailu-pelit ovat yksi perinteisimmistä peligenreistä, tarjoavat ne hyvän lähtökohdan vertailevalle tutkimukselle. Tutkielmassa tarkastellaan tapauskohtaisesti graafisten seikkailupelien käyttöliittymiä, tarkoituksena löytää vastauksia siihen, miten kyseiset käyttöliit-tymät ovat vuosien saatossa kehittyneet ja mitkä tekijät ovat niihin vaikuttaneet. Teknisen kehityksen merkitys tässä suhteessa on ollut huomattava, mutta myös pelikohtaisilla suunnitteluratkaisuilla on ollut suuri vaikutus kunkin pelin käyt-töliittymän toteutuksessa. ...
 
Lately, videogames have made their way into public awareness on a larger scale than ever. One of the reasons of their popularity is their ability to generate positive experiences, i.e. videogames are fun to play. An essential factor of these experiences is the games usability, of which the user interface (UI) is an integral part. The UI has to be easy to learn and manage, even though it is made of many components. Videogames are also very varied. Strategy, action and sports games are always popular, but lately, after an extended period of relative silence, adven-ture games are making a comeback. Because of their long history, they provide good grounds for studying the development of user interfaces. This thesis studies the UI’s of selected graphical adventure games. First it is necessary to identify typical characteristics of adventure games. General usa-bility theories and heuristics are also reviewed in the context of adventure games. It is then possible to get a better understanding of how the user interface in graphical adventure games have changed during the years and what factors have caused these changes. In this study, four selected adventure game titles are discussed, in order to identify these changes. The role of technological ad-vancement is apparent in these findings, but certain decisions made in design-ing the studied games also have an impact on their respective user interfaces. ...
 
Keywords
videopeli seikkailupeli käyttöliittymä käytettävyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603211912

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Graafisten käyttöliittymien visuaalinen suunnittelu ja sen vaikutus käyttäjäkokemukseen 

    Lilja, Atte (2022)
    Graafiset käyttöliittymät ovat olleet useimpien ohjelmistojen standardeina jo useita vuosikymmeniä. Teknologian käytön kasvaessa räjähdysmäisesti ei enää riittänyt, että asiantuntijat ja suunnittelijat tekivät käyttöliittymät, ...
  • Graafisten käyttöliittymien testaus ja testausviitekehykset 

    Honka, Jere (2017)
    Testiautomaation toteuttaminen on tärkeä vaihe ohjelmistokehityksessä. Sen hankaluus ja ajanvienti vaihtelevat paljon riippuen testaustyökalujen- ja viitekehyksen valinnasta. Erityisen hankalaa on toimivan testiautomaation ...
  • Graafisten käyttöliittymien regressiotestauksen automatisointi 

    Tuominen, Markus (2014)
    Testaaminen on järjestelmäkehityksen elintärkeä osa. Järjestelmien jatkuva mo- nimutkaistuminen ja erityisesti graafisten käyttöliittymien lisääntyminen johtaa siihen, että laadunvarmistuksen merkitys kasvaa ...
  • Toisteiset viestit multimodaalien käyttöliittymien suunnitteluperiaatteena 

    Pirhonen, Antti (2000)
  • Coping to play : the effect of user-driven innovations on user experience in games 

    Hänninen, Juha (2017)
    Tässä Pro Gradu -tutkielmassa tutkitaan miten käyttäjälähtöisiä innovaatioita voi hyödyntää videopeleissä esiintyvien käytettävyysongelmien selvittämisessä coping-keinona. Lisäksi käsitellään käyttäjälähtöisten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre