Graafisten seikkailupelien käyttöliittymien kehitys
Videopelit ovat viime vuosina nousseet suuren yleisön tietoisuuteen, mistä etenkin täällä Suomessa on kiittäminen kotimaisten pelifirmojen menestystari-noita. Yksi tekijä videopelien suosion takana on niiden kyky tuottaa positiivisia kokemuksia, eli niitä on hauska pelata. Tähän kokemukseen taas vaikuttaa olennaisesti pelin käytettävyys, jonka yksi tärkeä osatekijä on pelin käyttöliit-tymä. Käyttöliittymän on esimerkiksi oltava helppo oppia ja selkeä, vaikka se koostuukin monesta eri osa-alueesta.
Videopelejä on myös olemassa monenlaisia. Strategia-, toiminta- ja urhei-lupelit ovat kestosuosikkeja, mutta jo jonkin aikaa ovat seikkailupelit alkaneet nostaa suosiotaan vuosikausien hiljaisemman kauden jälkeen. Koska seikkailu-pelit ovat yksi perinteisimmistä peligenreistä, tarjoavat ne hyvän lähtökohdan vertailevalle tutkimukselle.
Tutkielmassa tarkastellaan tapauskohtaisesti graafisten seikkailupelien käyttöliittymiä, tarkoituksena löytää vastauksia siihen, miten kyseiset käyttöliit-tymät ovat vuosien saatossa kehittyneet ja mitkä tekijät ovat niihin vaikuttaneet. Teknisen kehityksen merkitys tässä suhteessa on ollut huomattava, mutta myös pelikohtaisilla suunnitteluratkaisuilla on ollut suuri vaikutus kunkin pelin käyt-töliittymän toteutuksessa.
...
Lately, videogames have made their way into public awareness on a larger scale than ever. One of the reasons of their popularity is their ability to generate positive experiences, i.e. videogames are fun to play. An essential factor of these experiences is the games usability, of which the user interface (UI) is an integral part. The UI has to be easy to learn and manage, even though it is made of many components.
Videogames are also very varied. Strategy, action and sports games are always popular, but lately, after an extended period of relative silence, adven-ture games are making a comeback. Because of their long history, they provide good grounds for studying the development of user interfaces.
This thesis studies the UI’s of selected graphical adventure games. First it is necessary to identify typical characteristics of adventure games. General usa-bility theories and heuristics are also reviewed in the context of adventure games. It is then possible to get a better understanding of how the user interface in graphical adventure games have changed during the years and what factors have caused these changes. In this study, four selected adventure game titles are discussed, in order to identify these changes. The role of technological ad-vancement is apparent in these findings, but certain decisions made in design-ing the studied games also have an impact on their respective user interfaces.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Graafisten käyttöliittymien suunnittelu ja arviointi
Juntunen, Marikki (1995) -
Ikä muuttujana graafisten käyttöliittymien suunnittelussa
Kimpimäki, Pyry (2024)Käyttöliittymä on käyttäjän ja järjestelmän välinen rajapinta. Digitaalisten järjestelmien tapauksessa tämä on useimmiten erillinen järjestelmä, jonka kautta käyttäjä hallitsee ohjelmistoa, ja käyttää sen toimintoja. Yksi ... -
Graafisten käyttöliittymien ohjelmointi
Mattila, Erkki (1993) -
Graafisten käyttöliittymien visuaalinen suunnittelu ja sen vaikutus käyttäjäkokemukseen
Lilja, Atte (2022)Graafiset käyttöliittymät ovat olleet useimpien ohjelmistojen standardeina jo useita vuosikymmeniä. Teknologian käytön kasvaessa räjähdysmäisesti ei enää riittänyt, että asiantuntijat ja suunnittelijat tekivät käyttöliittymät, ... -
Graafisten käyttöliittymien testaus ja testausviitekehykset
Honka, Jere (2017)Testiautomaation toteuttaminen on tärkeä vaihe ohjelmistokehityksessä. Sen hankaluus ja ajanvienti vaihtelevat paljon riippuen testaustyökalujen- ja viitekehyksen valinnasta. Erityisen hankalaa on toimivan testiautomaation ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.