NoSQL-tietokannat MMO-pelinkehityksessä
2024:54 | 2025:2
Tiedonhallintaa ja tietokantoja ei tyypillisesti pidetä merkittävinä tai edes tarpeellisina perinteisessä videopelinkehityksessä, mutta massiivisissa monen pelaajan verkkopeleissä eli MMO-peleissä pelaajat jakavat yhteisen pysyvän pelimaailman, jonka ylläpitoon tarvitaan tietokannan hallintajärjestelmää. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa pyrittiin selvittämään, miten NoSQL-tietokantoja voidaan hyödyntää MMO-pelinkehityksessä, ja olisivatko ne perinteisiä relaatiotietokantoja parempi vaihtoehto MMO-arkkitehtuurissa. Tutkielmassa käsitellyn kirjallisuuden perusteella NoSQL-tietokannat vaikuttavat lupaavilta MMO-pelinkehityksessä. Data management and databases are not typically considered significant or even necessary in traditional video game development, but in Massively Multiplayer Online Games (MMOGs) players share a persistent game world, which requires the use of a database management system. This literature review aimed to discover how NoSQL databases can be utilised in MMOG development and whether they would be a better alternative than traditional relational databases for MMOG architecture. The literature reviewed for this Bachelor’s thesis indicates that NoSQL databases seem promising in MMOG development.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tuotekatalogin tiedonhallinta pilviympäristössä : AWS Aurora ja DynamoDB tietokantapalveluiden suorituskykyvertailu
Päärni, Atte (2019)Tutkielmassa on vertailtu kahden pilviympäristöön suunnitellun tietokannan hallintajärjestelmän suorituskykyä tuotekatalogin tietokantana pilviympäristössä. Tuotekatalogin tiedon saatavuuden suorituskyky on merkittävä ... -
MonoGame- ja Unity-ympäristöjen vertailu pelinkehityksessä
Pasanen, Rami (2017)Tutkielmassa verrataan MonoGamea ja Unitya pelinkehitysalustoina C#-kielellä. Tarkoituksena on selvittää MonoGamen ja Unityn eroja ja potentiaalisia vahvuuksia toisiinsa verrattuna, ensisijaisesti 2D-peleissä ja aloittelevan ... -
Käyttäjädatan koonti ja hyödyntäminen ohjelmisto- ja pelinkehityksessä
Toivanen, Vilma (2018)Teknologisen kehityksen ansiosta käyttäjistä alkaa syntyä monipuolista dataa lähes kaikista heidän toiminnoistaan ohjelmistojen sekä digitaalisten pelien käytön myötä. Digitaaliset pelit muodostavat nykyään merkittävän ... -
Unstable feature relevance in classification tasks
Skrypnyk, Iryna (University of Jyväskylä, 2011) -
Historiantutkija verkon ääressä : hakee, hakee ja soisi löytävänsä
Kyläkoski, Kaisa (Historiallinen yhdistys, 2022)Jo vuosikymmenen ajan on Suomessa keskusteltu ”digitaalisesta historiantutkimuksesta” ja sen rajauksesta, joka on useimmiten tiivistetty laskennallisuuteen. Huomattavasti vähemmän on mietitty digitaalisuuden merkitystä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.