dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Sjöblom, Sara | |
dc.date.accessioned | 2017-06-09T16:10:02Z | |
dc.date.available | 2017-06-09T16:10:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703452 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54402 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sekä koulukieltä että oppilaiden ensikieliä huomioidaan ja tuetaan kouluissa. Tutkimuksessa keskitytään alakoulun opettajien kokemuksiin ilmiöstä. Koska käytänteet, jotka tukevat kielten rinnakkaista käyttöä (translanguagining) ovat keskeisiä kaksikielisen oppimisen toteuttamisessa yleisluokissa, tässä tutkimuksessa pyritään myös selvittämään opettajien näkemyksiä kaksikielisestä oppimisesta ja kielten rinnakkaisesta käytöstä koulussa. Tutkimus sijoittuu Suomen ja Englannin konteksteihin. Tutkimuksen tarkoituksena ei ole kuitenkaan tehdä vertailuja kahden maan välillä, vaan saada laajempi kuva ilmiöstä. Tutkimus on ajankohtainen, sillä monikielisyys kouluissa on yleistynyt globalisaation ja liikkuvuuden myötä.
Tutkimukseni on laadullinen aineistolähtöinen tutkimus fenomenologisella lähestymistavalla. Aineisto perustuu kahdeksan opettajan haastatteluihin Suomessa ja Englannissa. Tutkimustulokset osoittivat, että kaksikieliset oppilaat saavat enimmäkseen tukea koulukieleen, kun taas heidän ensikieliinsä kohdistuva tuki on vähäistä. Se, käytetäänkö ensikieliä oppimisen resurssina, riippuu paljon yksittäisistä opettajista. Vaikka osa opettajista toteuttaakin kielien rinnakkaista käyttöä opetuksessa, käsite on silti tuntematon suurimmalle osalle. Opettajat tarvitsevatkin koulutuksia ensikielien käytön lisäämisen suhteen sekä siihen, miten kielien rinnakkaista käyttöä voidaan toteuttaa käytännössä. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine how not only the language of schooling but also the first languages of pupils are acknowledged and supported in schools. The focus is on primary school teachers’ experiences on the phenomenon. Moreover, as translanguaging practices are central in realising bilingual learning in mainstream classroom contexts, this study also aims to determine teachers’ experiences and perceptions on bilingual learning and the use of translanguaging practices in school. The context of the study takes place in Finland and in England, both contexts having different backgrounds for linguistic diversity in schools. The purpose of this study is not to make comparisons between the two countries but rather to gain a wider picture of the phenomenon. The study concerns a current issue as multilingual classrooms are becoming increasingly common as a consequence of globalisation and mobility.
This study is a qualitative study with a phenomenological approach and it is based on empirical evidence. The dataset is based on interviews with eight primary school teachers in Finland and England. The findings showed that the support pupils with an additional language receive in school mainly focuses on the language of schooling, while the role of pupils’ first languages in schools remains little. Whether the first languages are brought in as resources is much dependent on individual teachers. While some of the teachers use translanguaging practices in their classrooms, the concept is still unfamiliar for most teachers. Thus, more trainings are needed for teachers with regard to increasing the role of first languages and the use of translanguaging in schools. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (92 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | bilingual pupils | |
dc.subject.other | bilingual learning | |
dc.subject.other | translanguaging | |
dc.title | Teacher experiences of supporting bilingual pupils and bilingual learning in Finnish and English mainstream school contexts | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706092775 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-09T16:10:02Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |