Teacher experiences of supporting bilingual pupils and bilingual learning in Finnish and English mainstream school contexts
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sekä koulukieltä että oppilaiden ensikieliä huomioidaan ja tuetaan kouluissa. Tutkimuksessa keskitytään alakoulun opettajien kokemuksiin ilmiöstä. Koska käytänteet, jotka tukevat kielten rinnakkaista käyttöä (translanguagining) ovat keskeisiä kaksikielisen oppimisen toteuttamisessa yleisluokissa, tässä tutkimuksessa pyritään myös selvittämään opettajien näkemyksiä kaksikielisestä oppimisesta ja kielten rinnakkaisesta käytöstä koulussa. Tutkimus sijoittuu Suomen ja Englannin konteksteihin. Tutkimuksen tarkoituksena ei ole kuitenkaan tehdä vertailuja kahden maan välillä, vaan saada laajempi kuva ilmiöstä. Tutkimus on ajankohtainen, sillä monikielisyys kouluissa on yleistynyt globalisaation ja liikkuvuuden myötä.
Tutkimukseni on laadullinen aineistolähtöinen tutkimus fenomenologisella lähestymistavalla. Aineisto perustuu kahdeksan opettajan haastatteluihin Suomessa ja Englannissa. Tutkimustulokset osoittivat, että kaksikieliset oppilaat saavat enimmäkseen tukea koulukieleen, kun taas heidän ensikieliinsä kohdistuva tuki on vähäistä. Se, käytetäänkö ensikieliä oppimisen resurssina, riippuu paljon yksittäisistä opettajista. Vaikka osa opettajista toteuttaakin kielien rinnakkaista käyttöä opetuksessa, käsite on silti tuntematon suurimmalle osalle. Opettajat tarvitsevatkin koulutuksia ensikielien käytön lisäämisen suhteen sekä siihen, miten kielien rinnakkaista käyttöä voidaan toteuttaa käytännössä.
...
The purpose of this study is to determine how not only the language of schooling but also the first languages of pupils are acknowledged and supported in schools. The focus is on primary school teachers’ experiences on the phenomenon. Moreover, as translanguaging practices are central in realising bilingual learning in mainstream classroom contexts, this study also aims to determine teachers’ experiences and perceptions on bilingual learning and the use of translanguaging practices in school. The context of the study takes place in Finland and in England, both contexts having different backgrounds for linguistic diversity in schools. The purpose of this study is not to make comparisons between the two countries but rather to gain a wider picture of the phenomenon. The study concerns a current issue as multilingual classrooms are becoming increasingly common as a consequence of globalisation and mobility.
This study is a qualitative study with a phenomenological approach and it is based on empirical evidence. The dataset is based on interviews with eight primary school teachers in Finland and England. The findings showed that the support pupils with an additional language receive in school mainly focuses on the language of schooling, while the role of pupils’ first languages in schools remains little. Whether the first languages are brought in as resources is much dependent on individual teachers. While some of the teachers use translanguaging practices in their classrooms, the concept is still unfamiliar for most teachers. Thus, more trainings are needed for teachers with regard to increasing the role of first languages and the use of translanguaging in schools.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
Nurmi, Crista (2023)Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Upper-secondary school students' use of, motivations for and perceptions of Finnish-English code-switching in northern and southern Finland
Ollila, Saana (2013)Englannin asema muun muassa kaupan, tutkimuksen ja koulutuksen kielenä on Suomessa viime vuosikymmeninä vahvistunut entisestään. Englanti näkyy entistä vahvemmin myös suomalaisten jokapäiväisessä elämässä ja kielessä, ja ... -
Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
Kämppi, Sari (2016)Suomi-koulut ovat ulkosuomalaisperheiden lapsille suunnattuja, täydentävää opetusta antavia kielikerhoja, jotka opettavat lapsille ja suomen kieltä ja kulttuuria. Koulujen pääasiallinen tavoite on tukea kotona opittua ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.