Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa
Pajunen, Elina. 2017. Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 88 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata 2. luokan oppilaiden osallisuutta yhteisötaidepajoissa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksena kyläkoulussa Yhteisöllisyyttä kouluun yhteisötaiteen keinoin -hankkeessa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia (n=19) sekä ohjaajia (n=2). Osallisuus voidaan eri yhteyksissä määritellä monin tavoin. Tässä tutkimuksessa osallisuudella tarkoitetaan mahdollisuutta tulla kuulluksi ja tuoda mielipiteitä esille. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaita kuunneltiin eri tilanteissa ja he saivat sanoa mielipiteensä. Oppilaat ja ohjaajat kokivat oppilaiden kuulluksi tulemisen tärkeäksi. Ohjaajat pyrkivät omalla toiminnallaan osoittamaan, että he huomioivat oppilaita. Jokainen oppilas osallistui yksilö- ja paritehtävissä, kun taas isommissa ryhmissä osallisuudentaso vaihteli. Oppilaat osallistuivat kyselemällä, keskustelemalla ja esittämällä ideoita. Tutkimuksessa ilmeni, että kokemukset ja havainnot osallisuudesta olivat ristiriitaisia: hiljaiset oppilaat kokivat tulleensa osallisiksi, vaikka he eivät juuri ilmaisseet mielipiteitään tai vastanneet kysymyksiin.
Tämä tutkimus tuki aikaisempia tutkimuksia osallisuudesta. Tutkimuksen perusteella ne oppilaat, jotka kokivat tulleensa kuulluiksi, näkivät kaikkien tulleen kuulluiksi. Yksittäiset oppilaat kertoivat, että heidän ehdotuksiaan ei kuunneltu. Ohjaaja koki ajankäytön haittaavan oppilaiden kuuntelemista, vaikka se ei näkynyt havainnointiaineistossa tai oppilaiden haastatteluissa. Osallisuuden kehittäminen on tärkeää oppilaiden aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamisen vuoksi. Koulun tulee edistää oppilaiden osallisuutta ja tukea oppilaiden taitoja näkemystensä ilmaisemiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Baubon kanssa kasvotuksin : kohtaamisen taidetta palliatiivisen ja saattohoidon osastolla
Ratinen, Helena (2021)Tutkielmassani tarkastelen residenssitaiteilijana työskentelyäni sairaalaympäristössä palliatiivisen ja saattohoidon osastolla. Tavoitteeni on saattaa sanoiksi työotettani. Soveltavan taiteen parissa työskentely on oma ... -
"Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" : yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla
Koskinen, Maaret (2016)Koskinen, Maaret. 2016. ”Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!” Yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla. Kasvatustieteen ... -
Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
Vihriälä, Riina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ... -
Koulun yhteisöllinen ilmapiiri ja oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatio : yhteyksiä etsimässä
Tujula, Mikko; Rautopuro, Juhani; Löfström, Jan; Niilo-Rämä, Mikko (Nuorisotutkimusseura, 2021)Aikaisemmat tutkimukset viittaavat siihen, että koulun yhteisöllisellä ilmapiirillä on yhteys oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Eräiltä osin tuo yhteys on kuitenkin kyseenalaistettu. tässä artikkelissa ... -
Oppilaiden ajatuksia osallisuudesta ryhmätyöskentelyssä monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana
Vertanen, Sanna; Hautanen, Eerika (1997)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 1. luokan oppilaiden ajatuksia osallisuudesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, jossa painottui oppilaiden välinen yhteistyö erilaisissa ryhmätyöskentelyä vaativissa tehtävissä. ...