Koulun yhteisöllinen ilmapiiri ja oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatio : yhteyksiä etsimässä
Tujula, M., Rautopuro, J., Löfström, J., & Niilo-Rämä, M. (2021). Koulun yhteisöllinen ilmapiiri ja oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatio : yhteyksiä etsimässä. Nuorisotutkimus, 39(3), 36-57. https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8458
Julkaistu sarjassa
NuorisotutkimusPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Nuorisotutkimusseura, 2021
Aikaisemmat tutkimukset viittaavat siihen, että koulun yhteisöllisellä ilmapiirillä on yhteys oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Eräiltä osin tuo yhteys on kuitenkin kyseenalaistettu. tässä artikkelissa puretaan kysymys osiin ja tutkitaan, millainen yhteys oppilaiden ja opettajien kokemuksilla koulun ilmapiirin yhteisöllisyyden osatekijöistä on oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Tutkimusaineistona käytettiin kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen Suomesta kerättyjä opettaja- ja oppilaskyselyaineistoja. Perinteisten kuvailevien tilastollisten menetelmien lisäksi aineiston analysoinnissa sovellettiin monitasomallinnusta. Tulosten perusteella oppilaiden ja opettajien kokemuksilla koulun yhteisöllisestä ilmapiiristä oli yleisesti kohtalaisen heikko yhteys oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon, mutta myös tilastollisesti merkitseviä selittäjiä havaittiin. Opettajien vastauksien osalta yhteydet olivat poikkeuksetta erittäin heikkoja tai olemattomia. Oppilaiden vastauksissa kokemukset avoimesta luokkahuonekeskustelusta olivat selkeimmin yhteydessä oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisorientaation tukemiseksi lupaavin koulun yhteisöllisen ilmapiirin kehittämiskohde näyttäisi siten olevan luokkahuonekeskustelujen avoimuus. Kouluien välisillä eroilla oli melko pieni selitysosuus tuloksia selitettäessä. Lopuksi pohditaan, olisiko koulu nykyistä kannustavampi ympäristö innostua yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, jos koulu ja kansalaisyhteiskunta olisivat lähempänä toisiaan.
...
This study explores connections between students’ and teachers' perceptions of a community- supportive climate in their school and students' societal orientation. Students' civic participation in and outside of school is interpreted here to signal societal orientation. The data used in this study consist of Finnish students' and teachers' answers to selected questions in their respective questionnaires in the ICCS 2016 survey. The data were analysed using a mixed effects model. The analysis suggests that teachers' perceptions of the elements of school climate have practically no connection with the variables relating to students' societal orientation. The connection between students' perceptions of the elements of school climate and their societal orientation was also generally weak, with the openness of classroom discussions being an exception. It seems that the openness of classroom discussions is a promising way to promote students' societal orientation. Differences between schools played only a minor role in explaining the results.
...
Julkaisija
NuorisotutkimusseuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0886Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8458Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101809730
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
Huuhtanen, Helinä (2010)Tutkin työssäni, miten eri-ikäiset peruskoululaiset hahmottavat eri vallankäytön rakenteiden ympärillään rakentuvan. Kenellä koululaiset hahmottavat olevan valtaa vaikuttaa yhteisiin asioihin ja millaisina he näkevät omat ... -
KiVa-interventio ja Verso-ohjelma osana koulun kasvatustyötä
Perttunen, Tarutiina (2018)Perttunen, TT. 2018. KiVa-interventio ja Verso-ohjelma osana koulun kasvatustyötä. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 43 sivua ja 1 liite. Tarkasteltaessa ... -
Kansalaisyhteiskuntaan osallistumisesta osallisuuteen? : vuonna 2015 Suomeen saapuneiden turvapaikanhakijoiden näkökulmia
Pirkkalainen, Päivi (Siirtolaisuusinstituutti, 2022) -
Suomalaisen yhteiskunnan kulttuuripolitiikka
Häyrynen, Simo (Minerva, 2006) -
Verkolla valtaa : Internet ja poliittisen kansalaistoiminnan näkymät
Lappalainen, Pertti (Minerva, 2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.