Show simple item record

dc.contributor.authorKyösti, Sohvi
dc.contributor.authorOlkkonen, Josefiina
dc.date.accessioned2017-05-31T08:43:53Z
dc.date.available2017-05-31T08:43:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1702842
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54204
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten taustataitojen yhteyttä peruslaskutaidon sujuvuuden kehitykseen. Tarkasteltuja taustataitoja olivat lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea nimeäminen. Tutkimuksen aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus -hankkeen aineistoa. Aineisto kerättiin vuonna 2016 keskisuomalaisista peruskouluista. Tutkimukseen osallistui 200 oppilasta, joiden yhteen- ja vähennyslaskutaidon sujuvuuden kehitystä tarkasteltiin ensimmäisen luokan keväästä toisen luokan syksyyn. Aineisto analysoitiin käyttämällä hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksessa vakioitiin prosessoinnin nopeus, fonologinen tietoisuus ja sukupuoli. Tulokset osoittivat, että peruslaskutaito on hyvin pysyvä koulun alussa. Ensimmäisen luokan yhteen-/vähennyslaskutaito selitti valtaosan toisen luokan vastaavan taidon sujuvuuden vaihtelusta. Tutkimuksen kohteena olleiden taustataitojen selitysosuus jäi näin ollen kehityksen osalta pieneksi. Sen sijaan ensimmäisellä luokalla laskutaidon sujuvuuteen tutkituista taustataidoista lukujonotaidoilla, lukujen vertailulla ja työmuistilla oli selvä yhteys. Tulokset siis osoittavat, että kyseiset taidot ovat yhteydessä laskutaidon sujuvuuden kehitykseen ensimmäisen luokan taitotason kautta. Tämä tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimustietoa laskutaidon sujuvuuden kehityksestä. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, jotta sujuvuuden haasteita voidaan tunnistaa ja niihin voidaan puuttua jatkossa entistä paremmin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (42 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlukujonotaidot
dc.subject.othernopea nimeäminen
dc.titleLukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea nimeäminen peruslaskutaidon sujuvuuden kehityksen selittäjinä 1.-2. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705312590
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2017-05-31T08:43:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysotyömuisti


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record