Oppiainekohtaiset mieltymykset ja minäpystyvyysuskomukset luku- ja laskutaidon sujuvuuden kehityksen selittäjinä 1.-2. luokilla
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tutkia oppiainekohtaisten mieltymysten ja minäpystyvyysuskomusten yhteyttä luku- ja laskutaidon sujuvuuteen ensim-mäisellä luokalla. Tämän lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, selittävätkö ensim-mäisen luokan mieltymykset ja minäpystyvyys luku- ja laskusujuvuuden kehi-tystä ensimmäiseltä luokalta toiselle, kun ensimmäisen luokan taidot oli vakioitu.
Tutkimuksessa käytettiin Lasten luku- ja laskusujuvuus- hankkeen aineistoa tarkastelemaan 200 keskisuomalaisen oppilaan luku- ja laskutaidon sujuvuuden kehitystä ensimmäisen luokan keväästä aina toisen luokan kevääseen asti. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä sekä hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppiainekohtaiset mieltymykset ja minä-pystyvyysuskomukset ovat yhteydessä luku- ja laskutaidon sujuvuuteen en-simmäisen luokan keväällä. Minäpystyvyys selitti ensimmäisellä luokalla vah-vemmin luku- ja laskusujuvuutta kuin mieltymys taitoja kohtaan. Tutkitut motivationaaliset tekijät eivät kuitenkaan juuri selittäneet luku- ja laskutaidon sujuvuuden kehitystä, sillä ensimmäisen luokan taitotaso oli hyvin pysyvää ja selitti kehitystä vahvasti. Tutkimus täydentää aikaisempaa tietoa luku- ja laskutaidon sujuvuuden kehityksestä ja motivationaalisten tekijöiden roolista kehityksessä ensimmäisellä ja toisella luokalla. Lisätutkimusta oppiainekohtaisten mieltymysten ja minäpystyvyysuskomusten merkityksestä luku- ja laskutaidon kehityksessä kuitenkin tarvitaan.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29829]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea nimeäminen peruslaskutaidon sujuvuuden kehityksen selittäjinä 1.-2. luokalla
Kyösti, Sohvi; Olkkonen, Josefiina (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten taustataitojen yhteyttä peruslaskutaidon sujuvuuden kehitykseen. Tarkasteltuja taustataitoja olivat lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea ... -
Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla
Luttinen, Johannes (2024)Minäpystyvyyden on osoitettu olevan yhteydessä matemaattiseen suoriutumiseen. Pienimmillä oppilailla tutkimusta aiheesta on vähän. Minäpystyvyyden roolia yhteenlaskustrategioiden kehityksessä ei ole tutkittu aikaisemmin ... -
Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen
Puranen, Suvi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ... -
Luku-ja laskutaidon kehityksen tukeminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla : kohdentuuko annettu tuki sitä tarvitseville oppilaille?
Penttinen, Tiina; Kervinen, Jenni (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää luku-ja laskutaidon kehityksen tukemista, tuen kohdentumista ja annetun oppimisen tuen muotoja perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Lukemisen ja laskemisen perustaitojen sujuvan ... -
Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
Ahtola, Emilia (2017)Ahtola, Emilia. 2017. Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 53 sivua. Tässä tutkimuksessa ...