Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Aritmeettisia taitoja ennakoi joukko numeerisia perustaitoja. Käsitys taustalla vallitsevista taidoista on kuitenkin toistaiseksi puutteellinen. Tässä pitkittäistutkimuksessa tavoitteena on tutkia peruslaskutaitoa selittävien tekijöiden osuutta melko vähän tutkitun, mutta teoreettisesti mielenkiintoisen numeerisen perus-taidon osalta. Tarkoituksena oli selvittää, ennustaako 1. luokalla mitattu lukujen kirjoittaminen aritmeettista sujuvuutta 3. luokalla. Lisäksi tutkittiin kielellisen työmuistin, kielellisen ja visuospatiaalisen lyhytkestoisen muistin sekä fonologi-sen prosessoinnin yhteyttä lukujen kirjoittamiseen.
Tutkimuksen aineisto oli osa Lasten luku- ja laskusujuvuushankkeen (FLARE) aineistoa. Tutkittavia oli 200, joista tyttöjä 103 ja poikia 97. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin lineaarista ja hierarkkista regressioanalyysiä. Tulosten perusteella lukujen kirjoittamiseen on vahvimmin yhteydessä kielellinen työmuisti ja fonologinen prosessointi. Lisäksi lukujen kirjoittaminen selitti aritmeettisia taitoja tilastollisesti merkitsevästi, kun lapsen ikä, perheen koulutustausta, kielellinen työmuisti, fonologinen prosessointi ja lukujen vertailu oli otettu huomioon. Lukujen kirjoittamisen hallitseminen on oleellista myöhempien aritmeettisten taitojen kannalta. Tutkimus tarkentaa aikaisempaa käsitystä lukujen kirjoittamisesta yhtenä aritmetiikkaan liittyvänä osataitona, joka edellyttää kielellisiä taitoja. Lisäksi näyttää siltä, että työmuisti on merkittävä kognitiivinen taito fonologisen prosessoinnin lisäksi lukujen kirjoittamisen taustalla. Lukujen kirjoittaminen edellyttää samanaikaista mielessä pitämistä ja luvun manipulointia sekä kykyä täsmällisten kielellisten edustusten mielestä palauttamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea nimeäminen peruslaskutaidon sujuvuuden kehityksen selittäjinä 1.-2. luokalla
Kyösti, Sohvi; Olkkonen, Josefiina (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten taustataitojen yhteyttä peruslaskutaidon sujuvuuden kehitykseen. Tarkasteltuja taustataitoja olivat lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea ... -
Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
Jyrävä, Meri (2019)Tässä tutkimuksessa selvitetään sisäisen vahvuuden sekä vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksiä matematiikan minäpystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksystä neljännen luokan syksyyn. Lisäksi tarkastellaan, ovatko nämä ... -
Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen
Puranen, Suvi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ... -
Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ... -
Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.