University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen

Thumbnail
View/Open
603.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Puranen, Suvi
Date
2016
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, työmuisti, fonolo-ginen tietoisuus sekä nopean nimeämisen taidot, emotionaalisista matemaattinen kiinnostus ja minäkäsitys. Tutkimus koostui Jyväskylän Yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisinterventiot –tutkimushankkeen aineistosta, joka on kerätty Keski- ja Itä-Suomen kouluissa 2.-5. –luokkalaisilta oppilailta vuosina 2013-2014. Hankkeessa verrataan minäpystyvyyteen kohdentuvien interventioiden ja pelkän taitoharjoittelun vaikutusta oppimisvaikeuksiin, sekä tutkitaan erilaisia taustatekijöitä oppimisvaikeuksien taustalla. Tässä tutkimuksessa keskityttiin laskemisen sujuvuuden intervention vasteeseen vaikuttavien tekijöiden tarkastelemiseen. Tutkimusaineisto koostui 75 oppilaasta, jotka valikoituivat laskemisen sujuvuuden interventioryhmiin heidän tekemänsä yhteenlaskustrategioiden yksilötestin sekä koulujen resurssien perusteella. Heille tarjottiin 12 viikon ajan lisäharjoittelua tarkoituksena tukea oppilaiden yhteenlaskustrategioiden kehit-tymistä. Oppilaat tekivät kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yksilötestit interventiojakson alussa. Oppilaiden yhteenlaskustrategioita testattiin uudelleen interventiojakson jälkeen, ja loppu- ja alkumittauksista laskettiin erotusmuuttuja kuvaamaan laskemisen sujuvuuden intervention vastetta. Aineistoa analysoitiin määrällisesti, ja menetelmänä käytettiin hierarkkista regressioanalyysia. Kognitiiviset tekijät selittivät 4,7 % intervention vasteen vaihtelusta, kun iän ja emotionaalisten tekijöiden vaikutus kontrolloitiin. Emo-tionaaliset tekijöiden selitysprosentti oli 3,8 % iän ja kognitiivisten tekijöiden vaikutuksen kontrolloinnin jälkeen. Vaikka yhteyttä tekijöiden ja laskutaidon sujuvuuden intervention vasteen välillä ilmeni, selitysprosentti jäi matalaksi. Tutkimuksen tulokset voisivat tukea käsitystä siitä, että aritmeettisten taitojen käytössä ja oppimisessa on paljon yksilöllistä vaihtelua. Lisäksi tutkimus tukee käsitystä, että laskustrategioiltaan heikoimmat oppilaat näyttäisivät hyötyvän laskustrategioiden harjoittelusta. Lisätutkimusta laskutaidon sujuvuuden interventiosta ja siitä hyötymisen taustalla olevista tekijöistä tarvitaan. ...
Keywords
laskutaidon sujuvuus interventio minäkäsitys matemaattinen kiinnostus lukujonotaidot työmuisti fonologinen tietoisuus nopean nimeämi-sen taidot regressioanalyysi matemaattiset taidot minäkuva nimeäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602251704

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Nopean sarjallisen nimeämisen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden ja lukujonotaitojen yhteys lukusujuvuuteen ensimmäisellä ja toisella luokalla 

    Jokinen, Mia-Maria; Purje, Laura (2017)
    Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella lukusujuvuutta ensimmäisellä ja toisella luokalla ja selvittää, miten sen oletetut kognitiiviset taustataidot (nopea sarjallinen nimeäminen, fonologinen tietoisuus, kielellinen ...
  • Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla 

    Aatola, Eira (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden kielellisen osataidon, no-pean sarjallisen nimeämisen yhteyttä laskusujuvuuteen hitailla laskijoilla. Tar-kastelun kohteena oli selvittää, missä määrin hitailla laskijoilla ...
  • Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet 

    Koistinen, Sanna (2016)
    Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. ...
  • Lapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla 

    Töyrä, Meri-Maaria (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi ...
  • Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen 

    Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre