3D-renderöinti OpenGL-ohjelmointirajapinnalla
3D-tietokonegrafiikalla on lukuisia käyttökohteita esimerkiksi mallintamises-
sa, animaatioissa ja peleissä. Vähänkään vaativampi 3D-renderöinti suoritetaan yleensä näy-
tönohjaimen avulla. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten 3D-renderöinti tapahtuu käyttäen
Open Graphics Library -rajapintaa. Moderneissa OpenGL:n versioissa grafiikkaa ohjelmoi-
daan niin kutsuttujen varjostinohjelmien avulla. Tässä tutkielmassa esitellään varjostimien
ohjelmoinnin periaatteet ja niiden ohjelmointiin käytettävän ohjelmointikielen OpenGL Sha-
ding Languagen käyttö. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä on käy-
tetty pääasiassa konferenssijulkaisuja ja varsinkin OpenGL:n kotisivuilla suositeltuja kirjoja. 3D-graphics have numerous uses, such as in modeling, animation and games. All
demanding graphics prosessing is usually done with a dedicated graphics processing unit. In
this thesis we will find out how 3D rendering works using Open Graphics Library. Modern
OpenGL versions use programmable shaders for graphics programming. In this thesis we
will introduce the fundamentals of shader programming and the use of OpenGL Shading
Language that is used for programming them. This thesis is conducted as a literary review
that mostly uses conference publications and particularly books recommended on the home
page of OpenGL.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
3D-Renderöinti Vulkan-rajapinnalla
Jylhä, Patrik (2023)Nykypäivänä 3D-grafiikkaa käytetään lukuisissa käyttökohteissa, useilla eri käyttöjärjestelmillä ja sitäkin moninaisimmilla laitteilla. Tästä laitteiden ja ohjelmistojen kirjosta johtuen useimmat kehittäjät päätyvät ... -
Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
Vallius, Valtteri (2020)Nykyaikaiset näytönohjaimet kykenevät renderöimään kolmiulotteisia näkymiä reaaliajassa tehokkaasti. Monimutkaisen, päällekkäisen ja monitasoisen läpinäkyvyyden tehokas primitiivipohjainen renderöiminen näytönohjaimilla ... -
Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti
Paananen, Ilari (2019)Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ... -
Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa
Tiainen, Toni (2019)Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten ... -
3D-grafiikan optimointi mobiilialustalle Unity-ympäristössä
Kuhno, Mikko (2016)Mobiilimarkkinoilta löytyy hyvin laaja kirjo erilaisia mobiilipelejä. Mobiililaitteet ovat laajimmalle levinnyt tietokonemuoto. Viimevuosina mobiililaitteiden graafiset ominaisuudet ovat nousseet sellaiselle tasolle, että ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.