Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNokka, Marjaana
dc.contributor.authorKemppainen, Mikko
dc.date.accessioned2017-05-30T15:36:35Z
dc.date.available2017-05-30T15:36:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54183
dc.description.abstract3D-tietokonegrafiikalla on lukuisia käyttökohteita esimerkiksi mallintamises- sa, animaatioissa ja peleissä. Vähänkään vaativampi 3D-renderöinti suoritetaan yleensä näy- tönohjaimen avulla. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten 3D-renderöinti tapahtuu käyttäen Open Graphics Library -rajapintaa. Moderneissa OpenGL:n versioissa grafiikkaa ohjelmoi- daan niin kutsuttujen varjostinohjelmien avulla. Tässä tutkielmassa esitellään varjostimien ohjelmoinnin periaatteet ja niiden ohjelmointiin käytettävän ohjelmointikielen OpenGL Sha- ding Languagen käyttö. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä on käy- tetty pääasiassa konferenssijulkaisuja ja varsinkin OpenGL:n kotisivuilla suositeltuja kirjoja.fi
dc.description.abstract3D-graphics have numerous uses, such as in modeling, animation and games. All demanding graphics prosessing is usually done with a dedicated graphics processing unit. In this thesis we will find out how 3D rendering works using Open Graphics Library. Modern OpenGL versions use programmable shaders for graphics programming. In this thesis we will introduce the fundamentals of shader programming and the use of OpenGL Shading Language that is used for programming them. This thesis is conducted as a literary review that mostly uses conference publications and particularly books recommended on the home page of OpenGL.en
dc.format.extent23
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherOpenGL
dc.subject.otherrenderöinti
dc.subject.otherGLSL
dc.subject.othertietokonegrafiikka
dc.title3D-renderöinti OpenGL-ohjelmointirajapinnalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705302580
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2017-05-30T15:36:36Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot