University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

3D-grafiikan optimointi mobiilialustalle Unity-ympäristössä

Thumbnail
View/Open
14. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuhno, Mikko
Date
2016
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Mobiilimarkkinoilta löytyy hyvin laaja kirjo erilaisia mobiilipelejä. Mobiililaitteet ovat laajimmalle levinnyt tietokonemuoto. Viimevuosina mobiililaitteiden graafiset ominaisuudet ovat nousseet sellaiselle tasolle, että niillä voidaan renderöidä upeita 3Dympäristöjä reaaliajassa. Silti mobiililaitteet vaativat optimointia sulavaan peligrafiikan laskemiseen. Tämä pro gradu tutkielma paneutuu 3D-mobiiligrafiikan optimointiin keskittyen Unity-pelimoottoriin. Teoriaosuudessa käydään läpi 3D-grafiikan luomisen peruskäytänteitä siirtyen Unityn käyttämään OpenGL ES liukuhihnaan ja sen optimointimahdollisuuksiin. Käytännön osuudessa testataan kolmioiden, valaistuksen, sekä varjostimien vaikutusta mobiililaitteiden ruudunpäivitysnopeuksiin. Optimointimenetelmät implementoidaan Endless Tea Studiosin Gravitoid mobiilipeliin.
 
Mobile markets are swarming with different kinds of games. Mobile devices are the most widely spread personal computer type in the world. In recent years the graphical processing unit in these devices has come to such level that you can render astonishing 3Denvironments on these handheld machines. All though powerful and small, they are not as well suited for realtime rendering as normal desktop computers. This is why mobile game i development requires optimization to work fluently in handheld devices. This thesis dives into the world of mobile graphic optimizing on certain development applications. The theoretical chapter will focus on explaining the rendering pipeline on Unity and OpenGL ES and the different optimization methods they offer. Practical part will go through list of effective ways to optimize 3D-scenes on a mobile device. Practical test environment include vertex optimization, lighting optimization and shader optimization. Basis for optimization methods is a mobile game named Gravitoid. Gravitoid is 2.5D physics platformer game that utilizes multiple 3D models and lighting. ...
 
Keywords
Unity Mobiili 3D-grafiikka Optimointi Liukuhihna OpenGL OpenGL ES Gravitoid mobiililaitteet optimointi peligrafiikka kolmiulotteisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612125045

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23884]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Jyväskylän grafiikan paja : kehittyminen valtakunnalliseksi grafiikan keskukseksi 1978-1988 

    Ahmio, Heli (1998)
  • Jyväskylän grafiikan paja taideinstituutiona ja toimintaympäristönä 1980-luvulla 

    Syrjälä, Maya (2019)
    Tutkielma on osa maisterintutkielmaani Taidegrafiikan 1980-luku: Menetelmällisten muutosten vaikutus keskisuomalaiseen taidegrafiikkaan. Tämä kandidaatintutkielman muodostava kokonaisuus vastaa maisterintutkielmani lukua, ...
  • Käyttöliittymäkehitys kosketuskäyttöisille älypuhelimille 

    Kasari, Olli (2012)
    Kosketusohjauksen ja sovelluskauppojen läpimurron seurauksena älypuhelinvalmistajat ovat viime vuosina panostaneet entistä enemmän laitealustojensa käytettävyyteen sekä kolmansille osapuolille tarkoitettuihin kehitystyökaluihin. ...
  • Käyttöliittymän suunnitteluperiaatteet mobiilisovelluksissa 

    Fagernes, Erno (2019)
    Käyttöliittymä on kriittinen työkalu käyttäjän kokemukselle teknologiasta, ja sen suunnittelun periaatteita on esitetty tieteellisessä kirjallisuudessa ensimmäisten käyttöliittymien syntymisestä asti. Käyttöliittymän ...
  • Mobiilimonialustakehitysympäristöt ja suorituskyky 

    Ruohonen, Sampo (2022)
    Natiivi mobiilikehitys vaatii taitotietoa kunkin mobiilialustan työkaluista. Monialustakehityksellä voidaan kehittää sovellus monelle alustalle pienemmällä työmäärällä. Tässä tutkielmassa vertaillaan monialustakehitystek ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre