3D-grafiikan optimointi mobiilialustalle Unity-ympäristössä
Mobiilimarkkinoilta löytyy hyvin laaja kirjo erilaisia mobiilipelejä. Mobiililaitteet
ovat laajimmalle levinnyt tietokonemuoto. Viimevuosina mobiililaitteiden graafiset
ominaisuudet ovat nousseet sellaiselle tasolle, että niillä voidaan renderöidä upeita 3Dympäristöjä
reaaliajassa. Silti mobiililaitteet vaativat optimointia sulavaan peligrafiikan laskemiseen.
Tämä pro gradu tutkielma paneutuu 3D-mobiiligrafiikan optimointiin keskittyen Unity-pelimoottoriin.
Teoriaosuudessa käydään läpi 3D-grafiikan luomisen peruskäytänteitä siirtyen Unityn käyttämään
OpenGL ES liukuhihnaan ja sen optimointimahdollisuuksiin. Käytännön osuudessa
testataan kolmioiden, valaistuksen, sekä varjostimien vaikutusta mobiililaitteiden ruudunpäivitysnopeuksiin.
Optimointimenetelmät implementoidaan Endless Tea Studiosin Gravitoid
mobiilipeliin. Mobile markets are swarming with different kinds of games. Mobile devices are
the most widely spread personal computer type in the world. In recent years the graphical
processing unit in these devices has come to such level that you can render astonishing 3Denvironments
on these handheld machines. All though powerful and small, they are not as
well suited for realtime rendering as normal desktop computers. This is why mobile game
i
development requires optimization to work fluently in handheld devices.
This thesis dives into the world of mobile graphic optimizing on certain development applications.
The theoretical chapter will focus on explaining the rendering pipeline on Unity and
OpenGL ES and the different optimization methods they offer. Practical part will go through
list of effective ways to optimize 3D-scenes on a mobile device. Practical test environment
include vertex optimization, lighting optimization and shader optimization. Basis for optimization
methods is a mobile game named Gravitoid. Gravitoid is 2.5D physics platformer
game that utilizes multiple 3D models and lighting.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jyväskylän grafiikan paja taideinstituutiona ja toimintaympäristönä 1980-luvulla
Syrjälä, Maya (2019)Tutkielma on osa maisterintutkielmaani Taidegrafiikan 1980-luku: Menetelmällisten muutosten vaikutus keskisuomalaiseen taidegrafiikkaan. Tämä kandidaatintutkielman muodostava kokonaisuus vastaa maisterintutkielmani lukua, ... -
Käyttöliittymän suunnitteluperiaatteet mobiilisovelluksissa
Fagernes, Erno (2019)Käyttöliittymä on kriittinen työkalu käyttäjän kokemukselle teknologiasta, ja sen suunnittelun periaatteita on esitetty tieteellisessä kirjallisuudessa ensimmäisten käyttöliittymien syntymisestä asti. Käyttöliittymän ... -
Käyttöliittymäkehitys kosketuskäyttöisille älypuhelimille
Kasari, Olli (2012)Kosketusohjauksen ja sovelluskauppojen läpimurron seurauksena älypuhelinvalmistajat ovat viime vuosina panostaneet entistä enemmän laitealustojensa käytettävyyteen sekä kolmansille osapuolille tarkoitettuihin kehitystyökaluihin. ... -
Mobiilimonialustakehitysympäristöt ja suorituskyky
Ruohonen, Sampo (2022)Natiivi mobiilikehitys vaatii taitotietoa kunkin mobiilialustan työkaluista. Monialustakehityksellä voidaan kehittää sovellus monelle alustalle pienemmällä työmäärällä. Tässä tutkielmassa vertaillaan monialustakehitystek ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.