"The same thing over and over again in many different ways. " : case study about bilingual teaching methods in the Family Centre Klubíčko, Czech Republic
Tutkimus tähtää löytämään erilaisia kaksikielisiä opetusmetodeja ja korostamanaan
niitä metodeja, jotka opettajat kuvaavat hyvin toimiviksi. Tarkoituksena on
myös tarkastella tekijöitä, joita opettajat ottavat huomioon valitessaan kaksikielisen
opetusmetodin.
Tätä tukimusta voidaan kutsua tapaustutkimukseksi. Se toteutettiin haastatellen
neljää opettajaa, jotka työskentelevät Family Centre Klubíčkossa
Kroměříž:ssa, Tsekissä. Opettajat haastateltiin pareina teemahaastattelun periaatteita
noudattaen. Tutkimus analysoitiin sisällöanalyysin keinoin huomioiden
myös tutkimuksen visuaalinen tutkimusmateriaali.
Tulokset kertovat, kuinka opettajilla on käytössään monipuolinen joukko
opetusmetodeja, joista jokaisen pohjana toimii englannin kielen käyttö. Näitä metodeja
yhdisti se, kuinka opettaja niitä käyttäessään odotti lapsen olevan jotenkin
fyysisesti aktiivinen ja /tai luomaan jotain itse. ”Parhaiksi” tai ainakin hyvin toimiviksi
kuvatut metodit olivat: laulut, riimit, kertomukset, päivärutiinit ja eri aistien
käyttöä vaativat metodit.
Opettajat korostivat monien metodien käyttöä yhden teeman alla lapsen
oppimisen maksimoimiseksi. He mainitsivat myös lukuisia tekijöitä, joita tulisi
ottaa huomioon valitessa metodia. Nämä tekijät liittyivät kulttuuriin, lapsen yksilölliseen
luonteeseen, tunteisiin ja taitoihin sekä opettajan omiin piirteisiin.
...
This research aimed to discover different types of bilingual teaching methods,
and to pinpoint the methods which the teachers are describing as well-proven in
practise. It also intended to find out what aspects there are to be considered by
the teachers when choosing a bilingual teaching method.
This research can be called as a case study. It was conducted via interviewing
four teachers working in the Family Centre Klubíčko in Kroměříž, Czech Republic.
The teachers were interviewed in pairs following the principles of theme
interview. The analysis of the research was conducted by using methods of content
analysis involving the visual data.
According to the results, the teachers had various bilingual teaching methods
to use, all of which had the usage of English as their basis. These methods
had a feature in common: by using them the teachers expected children to be
somehow physically active and/or to create something themselves. The methods
that the teachers described as the “best ones”, or at least working well, were:
songs, rhymes, stories, daily routines and methods which required the use of different
senses.
What was clearly brought up a lot by the teachers, was the usage of multiple
methods within one theme to maximize the child’s learning. The teachers also
mentioned various aspects to consider when choosing a method. These aspects
were connected to culture, individual features, feelings, characteristics, needs
and skills of the child as well as the features of the teacher herself.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The National Bilingual Programme in Colombia: Imposition or Opportunity?
de Mejía, Anne-Marie (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2011)The National Bilingual Programme, created by the Colombian Ministry of Education in 2004, offers all students in the county the possibility of becoming bilingual in English and Spanish as part of a vision of increased ... -
The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland
Mård-Miettinen, Karita; Palojärvi, Anu; Hansell, Katri; Skinnari, Kristiina; Moate, Josephine (Springer, 2023)Finland has language-friendly national curricula that aim to support the presence of the two national languages, Finnish and Swedish as well as other languages, and to foster bi- and multilingual language development. These ... -
Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
Kaski, Maijastiina (2009)Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden vertailua on tehty ... -
Mehrsprachigkeit von Lernern mit Migrationshintergrund im finnischen Fremdsprachenunterricht : Perspektiven der Lerner, Lehrpersonen und Erziehungsberechtigen
Linderoos, Petra (University of Jyväskylä, 2016)The goal of this study is to examine how the relatively new phenomenon of multilingualism in the Finnish education system is presently managed in foreign language classes in the Finnish comprehensive school. The focus ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.