dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.author | Tenolahti, Iida | |
dc.date.accessioned | 2017-05-11T11:06:08Z | |
dc.date.available | 2017-05-11T11:06:08Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53905 | |
dc.description.abstract | Tutkimus tähtää löytämään erilaisia kaksikielisiä opetusmetodeja ja korostamanaan
niitä metodeja, jotka opettajat kuvaavat hyvin toimiviksi. Tarkoituksena on
myös tarkastella tekijöitä, joita opettajat ottavat huomioon valitessaan kaksikielisen
opetusmetodin.
Tätä tukimusta voidaan kutsua tapaustutkimukseksi. Se toteutettiin haastatellen
neljää opettajaa, jotka työskentelevät Family Centre Klubíčkossa
Kroměříž:ssa, Tsekissä. Opettajat haastateltiin pareina teemahaastattelun periaatteita
noudattaen. Tutkimus analysoitiin sisällöanalyysin keinoin huomioiden
myös tutkimuksen visuaalinen tutkimusmateriaali.
Tulokset kertovat, kuinka opettajilla on käytössään monipuolinen joukko
opetusmetodeja, joista jokaisen pohjana toimii englannin kielen käyttö. Näitä metodeja
yhdisti se, kuinka opettaja niitä käyttäessään odotti lapsen olevan jotenkin
fyysisesti aktiivinen ja /tai luomaan jotain itse. ”Parhaiksi” tai ainakin hyvin toimiviksi
kuvatut metodit olivat: laulut, riimit, kertomukset, päivärutiinit ja eri aistien
käyttöä vaativat metodit.
Opettajat korostivat monien metodien käyttöä yhden teeman alla lapsen
oppimisen maksimoimiseksi. He mainitsivat myös lukuisia tekijöitä, joita tulisi
ottaa huomioon valitessa metodia. Nämä tekijät liittyivät kulttuuriin, lapsen yksilölliseen
luonteeseen, tunteisiin ja taitoihin sekä opettajan omiin piirteisiin. | fi |
dc.description.abstract | This research aimed to discover different types of bilingual teaching methods,
and to pinpoint the methods which the teachers are describing as well-proven in
practise. It also intended to find out what aspects there are to be considered by
the teachers when choosing a bilingual teaching method.
This research can be called as a case study. It was conducted via interviewing
four teachers working in the Family Centre Klubíčko in Kroměříž, Czech Republic.
The teachers were interviewed in pairs following the principles of theme
interview. The analysis of the research was conducted by using methods of content
analysis involving the visual data.
According to the results, the teachers had various bilingual teaching methods
to use, all of which had the usage of English as their basis. These methods
had a feature in common: by using them the teachers expected children to be
somehow physically active and/or to create something themselves. The methods
that the teachers described as the “best ones”, or at least working well, were:
songs, rhymes, stories, daily routines and methods which required the use of different
senses.
What was clearly brought up a lot by the teachers, was the usage of multiple
methods within one theme to maximize the child’s learning. The teachers also
mentioned various aspects to consider when choosing a method. These aspects
were connected to culture, individual features, feelings, characteristics, needs
and skills of the child as well as the features of the teacher herself. | en |
dc.format.extent | 53 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Family Centre | |
dc.subject.other | bilingual education | |
dc.subject.other | bilingual pedagogy | |
dc.subject.other | foreign language teaching methods | |
dc.subject.other | bilingual teaching methods | |
dc.title | "The same thing over and over again in many different ways. " : case study about bilingual teaching methods in the Family Centre Klubíčko, Czech Republic | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705112297 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2017-05-11T11:06:08Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |