Show simple item record

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorNyyssönen, Valtteri
dc.date.accessioned2017-05-10T11:39:40Z
dc.date.available2017-05-10T11:39:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53874
dc.description.abstractFoneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, jotka soveltuvat erityisesti ääntämisen opetukseen. Foneemisessa tarkekirjoituksessa käytetään kansainvälisen foneettisen aakkoston (IPA) symboleja. Tämän tutkimuksen aiheena on englannin kielen opettajaopiskelijoiden asenteet foneemista tarkekirjoitusta kohtaan oppimisvälineenä. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, kuinka paljon ja millä tavoilla opiskelijat kokevat hyötyneensä foneemisen tarkekirjoituksen opiskelusta ääntämyksen opiskelussa. Lisäksi pyritään selvittämään, aikovatko opiskelijat käyttää foneemista tarkekirjoitusta opetusvälineenä tulevalla opettajan urallaan. Tutkimuksessa havaittiin, että suurin osa opiskelijoista koki foneemisen tarkekirjoituksen hyödylliseksi omalla kohdallaan. Foneemisen tarkekirjoituksen osaaminen katsottiin tärkeäksi taidoksi kieliammattilaiselle, mutta tästä huolimatta moni oli epävarma sen käyttämisestä omassa opetuksessaan, koska sen nähtiin vievän liikaa aikaa suhteessa saatuun hyötyyn nähden. Foneemisen tarkekirjoituksen hyödyllisimmiksi käyttökohteiksi nähtiin sanapainoon ja yksittäisiin äänteisiin keskittyminen. Vaikeasti äännettäviä sanoja on helpompi opetella, kun ne pystytään pilkkomaan pienempiin osiin, minkä nähtiin kasvattavan opiskelijan itseluottamusta. Suurimpina etuina nähtiin se, että foneemisen tarkekirjoituksen osatessaan opiskelija voi tarkistaa sanojen äänneasut itsenäisesti ja että se on, toisin kuin auditiiviset mallit, stabiilia.en
dc.format.extent17
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherphonemic transcription
dc.subject.otherpronunciation teaching
dc.subject.otherstudent attitudes
dc.subject.otherESL
dc.titleUniversity students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705102272
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2017-05-10T11:39:41Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright