University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
Foneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, jotka soveltuvat erityisesti ääntämisen opetukseen. Foneemisessa tarkekirjoituksessa käytetään kansainvälisen foneettisen aakkoston (IPA) symboleja.
Tämän tutkimuksen aiheena on englannin kielen opettajaopiskelijoiden asenteet foneemista tarkekirjoitusta kohtaan oppimisvälineenä. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, kuinka paljon ja millä tavoilla opiskelijat kokevat hyötyneensä foneemisen tarkekirjoituksen opiskelusta ääntämyksen opiskelussa. Lisäksi pyritään selvittämään, aikovatko opiskelijat käyttää foneemista tarkekirjoitusta opetusvälineenä tulevalla opettajan urallaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurin osa opiskelijoista koki foneemisen tarkekirjoituksen hyödylliseksi omalla kohdallaan. Foneemisen tarkekirjoituksen osaaminen katsottiin tärkeäksi taidoksi kieliammattilaiselle, mutta tästä huolimatta moni oli epävarma sen käyttämisestä omassa opetuksessaan, koska sen nähtiin vievän liikaa aikaa suhteessa saatuun hyötyyn nähden. Foneemisen tarkekirjoituksen hyödyllisimmiksi käyttökohteiksi nähtiin sanapainoon ja yksittäisiin äänteisiin keskittyminen. Vaikeasti äännettäviä sanoja on helpompi opetella, kun ne pystytään pilkkomaan pienempiin osiin, minkä nähtiin kasvattavan opiskelijan itseluottamusta. Suurimpina etuina nähtiin se, että foneemisen tarkekirjoituksen osatessaan opiskelija voi tarkistaa sanojen äänneasut itsenäisesti ja että se on, toisin kuin auditiiviset mallit, stabiilia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4986]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Understand and be understood" : English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools assessed by university students of English
Puskala, Elina (2016)Vaatimukset englannin kielen monipuoliselle osaamiselle ovat kasvaneet muun muassa kansainvälistyvässä työelämässä. Sen vaikutukset ulottuvat myös jokapäiväiseen elämäämme: englanti näkyy ja kuuluu kaikkialla. Tämä asettaa ... -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
Japanese attitudes towards their English pronunciation
Loisa, Janne (2014)Vaikka englantia puhutaankin nykyään enimmäkseen vieraana kielenä, on äidinkielenä puhuttu englanti yhä standardi kielen opetuksessa. Monelle englannin oppijalle se on myös ainoa oikea tapa puhua englantia. Tämä on ... -
Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
Tarkki, Emma (2010)Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan hen ... -
The use of phonemic transcriptions as a teaching method and its effects on language learning outcomes
Kuutti, Niina (2009)Kirjaimet ainoastaan kuvaavat kieltä. Äänteet ovat se, mitä todella kuulemme. Virheelliset ääntämistottumukset jättävät aivoihin harhaanjohtavia muistijälkiä ja edistävät näin väärinymmärrysten syntymistä. Tämä puolestaan ...