English language for greater good? : the attitudes of Jyväskylä University students towards English language in face-to-face fundraising
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
F2F-varainkeruu, eli feissaus on hyväntekeväisyysjärjestöjen käyttämä keino hankkia uusia kuukausilahjoittajia hyväntekeväisyystyölle. Feissauksessa varainkerääjät, feissarit, liikkuvat julkisilla paikoilla, kuten keskustassa, ja lähestyvät ihmisiä yrittäen mainostaa järjestöään ja saada ihmisiä liittymään kuukausilahjoittajiksi. Suomessa feissaus tapahtuu useimmiten suomeksi, mutta esimerkiksi Unicef käyttää työssään myös ulkomaalaisia feissareita, joiden feissauskieli on englanti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää, millaisia asenteita Jyväskylän yliopisto-opiskelijoilla on englanninkielistä feissausta kohtaan. Tutkimus suoritettiin kyselyllä, jota kierrätettiin useiden Jyväskylän yliopiston ainejärjestöjen sähköpostilistoilla. Lisäksi kyselyyn hankittiin vastauksia yliopiston kirjastolla, jolloin opiskelijoita pyydettiin vastaamaan kyselyyn paikan päällä. Yhteensä vastauksia tuli 255, ja edustettuja ainejärjestöjä oli karkeasti jaoteltuna 30, joten kyselyn osallistujamäärä saavutti riittävän koon, jotta tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää jossain määrin yleistettävinä edustajina yliopisto-opiskelijoiden asenteissa. Tuloksia analysoitiin tilastollisesti kuvaavalla analyysilla, sillä kyselyn tulokset toivat kvantitatiivista tietoa, ja asenteita lähdettiin tarkastelemaan prosenttien valossa. Oleellisin löydös numeroiden takaa oli se, että kieli sinänsä ei ole tärkeässä asemassa feissauksessa, vaan muut tekijät, kuten feissarin oma luonne ja edustama järjestö ovat paljon tärkeämpiä tekijöitä. Englannin kieli ei kuitenkaan aiheuta vaikeuksia suomalaisille, ja asenteet englantia kohtaan feissaustilanteessa olivat hyvät. Näin ollen voidaan todeta, että englanti ei kielenä aiheuta vaikeuksia feissauksessa, ja ainakin yliopisto-opiskelijat ovat valmiita kohtaamaan englanninkielistä feissausta, mutta se ei myöskään tuo merkittävää lisäarvoa ja lisää feissauksen tuottavuutta, mutta ei myöskään vähennä sitä. Tämä tutkimus on kuitenkin vain pieni osa sitä, mitä tästä ilmiöstä voidaan tutkia, sillä feissausta ei ole kielten näkökulmasta tutkittu aiemmin, ja tässä tutkimuksessa keskitytään ainoastaan hyvin rajattuun ihmisjoukkoon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Valppu, Jenni (2013)Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ... -
University students’ attitudes towards mandatory English in their studies
Kuusela, Enni (2021)Tutkimuksessa pyritään kokoamaan yleistä kuvaa yliopisto-opiskelijoiden positiivisista ja/tai negatiivisista asenteista opinnoissa käytettävään ”pakolliseen” englannin kieleen. Taustakirjallisuudessa perehdytään Englannin ... -
Code-switching in Finland and Estonia : University students’ attitudes towards Finglish and Estinglish
Immonen, Anttu (2024)Suomea pidetään konservatiivisena ja varsin hitaasti muuttuvana kielenä siinä missä viro on paljon alttiimpi muutokselle. Suomalaisten ja virolaisten kieliasenteita englantia kohtaan on tutkittu ennenkin, kun taas ... -
2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Määttä, Veera (2014)Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.