The use of phonemic transcriptions as a teaching method and its effects on language learning outcomes
Kirjaimet ainoastaan kuvaavat kieltä. Äänteet ovat se, mitä todella kuulemme. Virheelliset ääntämistottumukset jättävät aivoihin harhaanjohtavia muistijälkiä ja edistävät näin väärinymmärrysten syntymistä. Tämä puolestaan voi johtaa siihen, että henkilö pidättäytyy puhumasta vierasta kieltä, minkä seurauksena on edistymisen hidastuminen.
Oheisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voisiko foneettisen tarkekirjoituksen käytöllä opetusmenetelmänä olla myönteisiä vaikutuksia oppimistuloksiin. Tutkielmassa tarkastellaan oikeiden ääntämistottumusten roolia kieltenopiskelussa. Siinä luodaan myös katsaus aikaisempiin kokemuksin foneettisen tarkekirjoituksen pedagogisesta käytöstä. Lopuksi esitellään pienimuotoinen, foneettisten merkkien pedagogista arvoa tutkiva empiirinen tutkimus..
Tutkimuksessa vertailtiin jyväskyläläisen koulun kahta neljännen luokan rinnakkaisryhmää, joista toiselle pidettiin 45 minuutin mittainen, foneettisten merkkien tulkintaa ja käyttöä koskeva oppitunti. Kokelaita myös kehotettiin seuraavien viikkojen ajan käyttämään hyödyksi oppimaansa tietoa uusien sanojen opiskelussa tulevaa tutkimusryhmän järjestämää sanakoetta varten. Verrokkiryhmälle vastaavaa opetusta ja ohjeistusta ei annettu. Kahden viikon kuluttua molemmat ryhmät osallistuivat suulliseen sanakokeeseen, jossa heidän oli määrä tunnistaa ääninauhalta koetta varten räätälöidystä keskustelusta sanoja, jotka kuuluivat oppilaille etukäteen ilmoitetun sanakokeen sanastoon. Verrokkiryhmälle ei ollut annettu ennakkotietoa kokeen suullisesta luonteesta kuten opetusta saaneelle ryhmälle. Hypoteesina oli, että opetusta saanut ryhmä suoriutuisi kokeesta opetuksen ansiosta keskimäärin paremmin tuloksin kuin verrokkiryhmä
Saadut tulosluvut eivät t-testin mukaan ole tilastollisesti merkittäviä. Tulokset viittaavat kuitenkin siihen, että suomalaisilla lapsilla on usein vaikeuksia havaita ja tuottaa soinnillinen s-äänne, /z/, kuten aikaisempi tutkimus on jo aiemmin osoittanut. Tilastollisesti merkittäviä tuloslukuja voitaisiin kenties odottaa, mikäli vastaavanlainen tutkimus järjestettäisiin suuremmalle koeryhmälle ja mikäli opetusohjelma olisi pitkäkestoisempi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
Nyyssönen, Valtteri (2017)Foneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, ... -
GraphoLearn India : The Effectiveness of a Computer-Assisted Reading Intervention in Supporting Struggling Readers of English
Patel, Priyanka; Torppa, Minna; Aro, Mikko; Richardson, Ulla; Lyytinen, Heikki (Frontiers Research Foundation, 2018)India, a country with a population of more than 1.3 billion individuals, houses the world’s second largest educational system. Despite this, 100 of millions of individuals in India are still illiterate. As English medium ... -
Children show right-lateralized effects of spoken word-form learning
Nora, Anni; Karvonen, Leena; Renvall, Hanna; Parviainen, Tiina; Kim, Jeong-Young; Service, Elisabet; Salmelin, Riitta (Public Library of Science, 2017)It is commonly thought that phonological learning is different in young children compared to adults, possibly due to the speech processing system not yet having reached full native-language specialization. However, the ... -
Visual distraction effects of in-car text entry methods : Comparing keyboard, handwriting and voice recognition
Kujala, Tuomo; Grahn, Hilkka (ACM, 2017)Three text entry methods were compared in a driving simulator study with 17 participants. Ninety-seven drivers’ occlusion distance (OD) data mapped on the test routes was used as a baseline to evaluate the methods’ ... -
From abugida to alphabet in Konso, Ethiopia : The interplay between script and phonological awareness
Ahlberg, Aija Katriina; Eklund, Kenneth; Otieno, Suzanne C.S.A.; Nieminen, Lea (John Benjamins Publishing Co., 2019)This study examines the interplay between phonological awareness and orthography in Konso, a Cushitic language in Southwest Ethiopia. Thirty-two adults reading the Konso abugida but with minimal exposure to alphabetic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.