"Understand and be understood" : English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools assessed by university students of English
Vaatimukset englannin kielen monipuoliselle osaamiselle ovat kasvaneet muun muassa kansainvälistyvässä työelämässä. Sen vaikutukset ulottuvat myös jokapäiväiseen elämäämme: englanti näkyy ja kuuluu kaikkialla. Tämä asettaa koulutukselle paineita tuottaa yhteiskuntaan kielellisesti päteviä osaajia ja yhtenä lukion opetussuunnitelman kieltenopetuksen tavoitteena onkin laaja kommunikatiivinen kielitaito. Suullisten taitojen arvostus ei ole kuitenkaan juuri näkynyt käytännössä kielten kurssisisällöissä; suurena syynä tähän on suullisen osuuden puuttuminen kielten ylioppilaskokeista.
Suomessa sekä englannin ääntämisen opetus että sen tutkiminen ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten yliopiston englanninopiskelijat mieltävät englannin ääntämisopetuksen entisissä lukioissaan. Tutkimuskysymykset koskivat ääntämisen opetusta yleisesti, opettajien ääntämistä ja opetusmetodeja, koulussa ja sen ulkopuolella tapahtuvaa oppimista sekä foneemisen kirjoituksen käyttöä. Lisäksi vastaajilta kysyttiin mielipiteitä ylioppilaskokeen suullisesta osiosta ja suullisten kurssien lisäämisestä lukion opetussuunnitelmaan. Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon vastasi 29 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa. Vastauksista laskettiin prosentuaaliset osuudet ja ne muutettiin taulukoiksi SPSS-ohjelmistolla.
Tuloksista käy ilmi, että opiskelijat olisivat halunneet enemmän ja parempaa ääntämisen opetusta. Opettajien ääntämiseen oltiin tyytyväisiä, vaikkakaan ne eivät toimineet malleina opiskelijoiden omalle ääntämykselle. Opettajien ääntämisen testaamista opettajankoulutuksessa kannatettiin. Ääntämisen opetuksessa käytetyt metodit olivat usein perinteisiä ja mekaanisia. Enemmistö vastaajista oli oppinut ääntämistä enemmän koulun ulkopuolella kuin koulussa. Ääntämistä ei ollut rohkaistu harjoittelemaan vapaa-ajalla eikä siihen ollut annettu tarpeeksi mahdollisuuksia oppitunneilla. Foneemista kirjoitusta ei ollut hyödynnetty tarpeeksi ja sen käytön hyödyllisyydestä oltiin epävarmoja. Suullisten kurssien lisäämiseen ja ylioppilaskokeen suulliseen osaan suhtauduttiin myönteisesti ja näiden sisällöissä toivottiin painotettavan enemmän oman tuottamista ja keskustelutaitoja. Näitä tuloksia voidaan käyttää apuna esimerkiksi lukion opetussuunnitelmien laatimisessa ja aineenopettajakoulusta kehitettäessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
”Ai dount vant tu saund laik Mika Häkkinen” : Finnish Upper Secondary School Students Perceptions on English Pronunciation
Vaarala, Taru (2010)Englannin kielellisen kompetenssin ja ääntämisen merkitys on kasvanut niin työelämässä kuin yhteiskunnassamme yleisesti. Aiempi aihetta koskeva tutkimus on keskittynyt suomalaisten kielitaidon ja kieliasenteiden ... -
English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
Keränen, Iiro (2017)Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Upper-secondary school students' use of, motivations for and perceptions of Finnish-English code-switching in northern and southern Finland
Ollila, Saana (2013)Englannin asema muun muassa kaupan, tutkimuksen ja koulutuksen kielenä on Suomessa viime vuosikymmeninä vahvistunut entisestään. Englanti näkyy entistä vahvemmin myös suomalaisten jokapäiväisessä elämässä ja kielessä, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.