Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > Näytä aineisto

"Understand and be understood" : English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools assessed by university students of English

Thumbnail
Katso/Avaa
448.2 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Puskala, Elina
Päivämäärä
2016
Oppiaine
EnglishEnglannin kieli

 
Vaatimukset englannin kielen monipuoliselle osaamiselle ovat kasvaneet muun muassa kansainvälistyvässä työelämässä. Sen vaikutukset ulottuvat myös jokapäiväiseen elämäämme: englanti näkyy ja kuuluu kaikkialla. Tämä asettaa koulutukselle paineita tuottaa yhteiskuntaan kielellisesti päteviä osaajia ja yhtenä lukion opetussuunnitelman kieltenopetuksen tavoitteena onkin laaja kommunikatiivinen kielitaito. Suullisten taitojen arvostus ei ole kuitenkaan juuri näkynyt käytännössä kielten kurssisisällöissä; suurena syynä tähän on suullisen osuuden puuttuminen kielten ylioppilaskokeista. Suomessa sekä englannin ääntämisen opetus että sen tutkiminen ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten yliopiston englanninopiskelijat mieltävät englannin ääntämisopetuksen entisissä lukioissaan. Tutkimuskysymykset koskivat ääntämisen opetusta yleisesti, opettajien ääntämistä ja opetusmetodeja, koulussa ja sen ulkopuolella tapahtuvaa oppimista sekä foneemisen kirjoituksen käyttöä. Lisäksi vastaajilta kysyttiin mielipiteitä ylioppilaskokeen suullisesta osiosta ja suullisten kurssien lisäämisestä lukion opetussuunnitelmaan. Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon vastasi 29 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa. Vastauksista laskettiin prosentuaaliset osuudet ja ne muutettiin taulukoiksi SPSS-ohjelmistolla. Tuloksista käy ilmi, että opiskelijat olisivat halunneet enemmän ja parempaa ääntämisen opetusta. Opettajien ääntämiseen oltiin tyytyväisiä, vaikkakaan ne eivät toimineet malleina opiskelijoiden omalle ääntämykselle. Opettajien ääntämisen testaamista opettajankoulutuksessa kannatettiin. Ääntämisen opetuksessa käytetyt metodit olivat usein perinteisiä ja mekaanisia. Enemmistö vastaajista oli oppinut ääntämistä enemmän koulun ulkopuolella kuin koulussa. Ääntämistä ei ollut rohkaistu harjoittelemaan vapaa-ajalla eikä siihen ollut annettu tarpeeksi mahdollisuuksia oppitunneilla. Foneemista kirjoitusta ei ollut hyödynnetty tarpeeksi ja sen käytön hyödyllisyydestä oltiin epävarmoja. Suullisten kurssien lisäämiseen ja ylioppilaskokeen suulliseen osaan suhtauduttiin myönteisesti ja näiden sisällöissä toivottiin painotettavan enemmän oman tuottamista ja keskustelutaitoja. Näitä tuloksia voidaan käyttää apuna esimerkiksi lukion opetussuunnitelmien laatimisessa ja aineenopettajakoulusta kehitettäessä. ...
Asiasanat
pronunciation teaching EFL Finland phonemic script
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601281321

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [4787]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English 

    Hamm, Oona (2019)
    Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ...
  • ”Ai dount vant tu saund laik Mika Häkkinen” : Finnish Upper Secondary School Students Perceptions on English Pronunciation 

    Vaarala, Taru (2010)
     Englannin kielellisen kompetenssin ja ääntämisen merkitys on kasvanut niin työelämässä kuin yhteiskunnassamme yleisesti. Aiempi aihetta koskeva tutkimus on keskittynyt suomalaisten kielitaidon ja kieliasenteiden ...
  • English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum 

    Keränen, Iiro (2017)
    Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat ...
  • Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills 

    Suomalainen, Enni (2022)
    Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ...
  • Upper-secondary school students' use of, motivations for and perceptions of Finnish-English code-switching in northern and southern Finland 

    Ollila, Saana (2013)
    Englannin asema muun muassa kaupan, tutkimuksen ja koulutuksen kielenä on Suomessa viime vuosikymmeninä vahvistunut entisestään. Englanti näkyy entistä vahvemmin myös suomalaisten jokapäiväisessä elämässä ja kielessä, ja ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaise aineisto
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre