Extramural activities and motivation in adult English learners
Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvasta informaalista oppimisesta on tullut yhä suositumpaa ja yleisempää myös kielten opiskelussa. Uuden kielen ja kulttuurin oppimisessa erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit tarjoavat monipuoliset puitteet oppimiselle. Tv, elokuvat, musiikki, kirjat, pelit ja Internet tarjoavat valtavat resurssit, joita hyödyntääkseen opiskelijan täytyy olla oma-aloitteinen ja motivoitunut. Lisäksi väestön vanhetessa ikääntyneitä kielenopiskelijoita on yhä enemmän.
Tämä tutkimus käsittelee näiden vapaa-ajalla tapahtuvien englanninkielisten oppimisaktiviteettien ja motivaation välistä suhdetta englannin aikuisopiskelijoilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, olivatko ne opiskelijat, jotka osallistuivat informaaleihin oppimisaktiviteetteihin vapaa-ajallaan myös motivoituneempia opiskelemaan englantia. Lisäksi mielenkiinnon kohteena oli tutkia kokivatko opiskelijat että nämä aktiviteetit auttoivat heitä englannin oppimisessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena itäsuomalaisessa kansalaisopistossa ja vastaajina oli 25 englannin aikuisopiskelijaa. Osallistujat vastasivat motivaatiota, informaalien oppimisaktiviteettien määrää ja laatua sekä näiden välisiä yhteyksiä koskeviin avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin määrällisin ja laadullisin menetelmin.
Tilastollisten tulosten mukaan motivaatio ja informaalit oppimisaktiviteetit korreloivat keskenään, vaikkakaan tutkimustuloksia ei voida yleistää ja luotettavuutta haittasi pieni otoskoko. Myös laadullinen analyysi vahvisti hypoteesin siitä, että informaalit oppimisaktiviteetit motivoivat ja auttavat opiskelijoita omaksumaan englantia.
Tulokset antavat suuntaa siitä, miten vapaa-ajalla tapahtuvaa kielenoppimista voitaisiin hyödyntää opiskelijoiden motivoinnissa ja kuinka omaa kielellistä osaamista voi syventää hyödyntämällä informaaleja aktiviteetteja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
Laukkanen, Otto (2015)Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ... -
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Extramural English and academic vocabulary. A longitudinal study of CLIL and non-CLIL students in Sweden
Olsson, Eva; Sylvén, Liss Kerstin (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2015)n content and language integrated learning (CLIL), where school subjects are taught trough an L2 – in this case English – students often reach higher L2 proficiency levels than students who follow regular education. There ... -
Videogames and L2 learning opportunities : does the amount of digital gaming show in increased English proficiency among Finnish upper comprehensive school Students?
Hartikainen, Tuomas (2015)Digitaalisten pelien pelaaminen on edelleen varsinkin nuorten suomalaisten keskuudessa yleinen harrastus. Mediana pelit tarjoavat monille kosketuksen englannin kieleen vapaa-ajallakin, ja tällaisesta informaalista ...