dc.contributor.advisor | Hahn, Judit | |
dc.contributor.author | Tervonen, Mirka | |
dc.date.accessioned | 2017-04-29T19:13:57Z | |
dc.date.available | 2017-04-29T19:13:57Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53724 | |
dc.description.abstract | Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvasta informaalista oppimisesta on tullut yhä suositumpaa ja yleisempää myös kielten opiskelussa. Uuden kielen ja kulttuurin oppimisessa erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit tarjoavat monipuoliset puitteet oppimiselle. Tv, elokuvat, musiikki, kirjat, pelit ja Internet tarjoavat valtavat resurssit, joita hyödyntääkseen opiskelijan täytyy olla oma-aloitteinen ja motivoitunut. Lisäksi väestön vanhetessa ikääntyneitä kielenopiskelijoita on yhä enemmän.
Tämä tutkimus käsittelee näiden vapaa-ajalla tapahtuvien englanninkielisten oppimisaktiviteettien ja motivaation välistä suhdetta englannin aikuisopiskelijoilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, olivatko ne opiskelijat, jotka osallistuivat informaaleihin oppimisaktiviteetteihin vapaa-ajallaan myös motivoituneempia opiskelemaan englantia. Lisäksi mielenkiinnon kohteena oli tutkia kokivatko opiskelijat että nämä aktiviteetit auttoivat heitä englannin oppimisessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena itäsuomalaisessa kansalaisopistossa ja vastaajina oli 25 englannin aikuisopiskelijaa. Osallistujat vastasivat motivaatiota, informaalien oppimisaktiviteettien määrää ja laatua sekä näiden välisiä yhteyksiä koskeviin avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin määrällisin ja laadullisin menetelmin.
Tilastollisten tulosten mukaan motivaatio ja informaalit oppimisaktiviteetit korreloivat keskenään, vaikkakaan tutkimustuloksia ei voida yleistää ja luotettavuutta haittasi pieni otoskoko. Myös laadullinen analyysi vahvisti hypoteesin siitä, että informaalit oppimisaktiviteetit motivoivat ja auttavat opiskelijoita omaksumaan englantia.
Tulokset antavat suuntaa siitä, miten vapaa-ajalla tapahtuvaa kielenoppimista voitaisiin hyödyntää opiskelijoiden motivoinnissa ja kuinka omaa kielellistä osaamista voi syventää hyödyntämällä informaaleja aktiviteetteja. | fi |
dc.format.extent | 19 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | motivation | |
dc.subject.other | adult education | |
dc.subject.other | extramural learning | |
dc.subject.other | informal learning | |
dc.title | Extramural activities and motivation in adult English learners | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704292126 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-04-29T19:13:58Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |