Videogames and L2 learning opportunities : does the amount of digital gaming show in increased English proficiency among Finnish upper comprehensive school Students?
Digitaalisten pelien pelaaminen on edelleen varsinkin nuorten suomalaisten keskuudessa yleinen
harrastus. Mediana pelit tarjoavat monille kosketuksen englannin kieleen vapaa-ajallakin, ja tällaisesta
informaalista koulun ulkopuolisesta englannin kielestä on tutkimusten mukaan suurta hyötyä
kieltenopiskelijalle.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin keskisuomalaisten yhdeksäsluokkalaisten (N=34) videopelien
pelaamisen yhteyttä englannin kielitaitoon, jota arvioitiin oppilaiden kolmen viimeisimmän englannin
kurssiarvosanan keskiarvolla, sekä pienellä synonyymien yhdistelytestillä. Oppilaiden
videopeliharrastusta sekä muita koulun ulkopuolisia englanninkielisiä harrastuksia kartoitettiin kyselyllä.
Kysely toteutettiin oppilaiden englannin tunnin aikana.
Vaikka aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa pelaamisen ja englannin taidon välillä on pystytty
löytämään positiivinen korrelaatio, tässä tutkimuksessa näin ei käynyt. Tulokset osoittivat, että vaikka
paljon pelaavat oppilaat näyttivätkin käyttävän englannin kieltä paljon enemmän pelatessaan kuin vähän
pelaavat oppilaat, heidän englannin kielen taitonsa eivät kuitenkaan olleet yhtä korkealla tasolla.
Korrelaatiot pelaamiseen käytetyn viikottaisen ajan sekä englanninkielen arvosanojen ja synonyymitestin
tulosten välillä olivat negatiiviisia, joskaan eivät tilastollisesti merkittäviä.
Tutkimustulosten luotettavuus ja yleistettävyys kärsivät pienestä otannasta ja siitä, että pelaajat
jakaantuivat melko paljolti vähän pelaaviin tyttöihin ja paljon pelaaviin poikiin. Tyttöjen yleinen
parempi koulumenestys saattoi vaikuttaa ratkaisevasti tuloksiin. Mikäli luotettavampaa tietoa
digitaalisten pelien positiivisesta vaikutuksesta kieltenoppimiseen Suomalaisten yläastelaisten
keskuudessa halutaan saada, on kerättävä tietoa suuremmalta joukolta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
Nappa, Kati (2017)Suullisen kielitaidon testaaminen on ollut monien vuosien ajan tapetilla Suomen lukio-opetuksen parissa. Keskusteluja eri tahojen välillä on käyty tiheään ja varsinkin viime vuosina suullisen kokeen lisääminen osaksi ... -
English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
Keränen, Iiro (2017)Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view
Ahola, Tiina (2009)Vieraiden kielten opettamiseen suulliseen opettamiseen sekä testaamiseen on viime aikoina kiinnitetty erityistä huomiota. Suullisen kokeen lisäämisestä ylioppilastutkintoon on keskusteltu jo viime vuosikymmenellä ja kokeen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.