University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Videogames and L2 learning opportunities : does the amount of digital gaming show in increased English proficiency among Finnish upper comprehensive school Students?

Thumbnail
View/Open
273.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hartikainen, Tuomas
Date
2015
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Digitaalisten pelien pelaaminen on edelleen varsinkin nuorten suomalaisten keskuudessa yleinen harrastus. Mediana pelit tarjoavat monille kosketuksen englannin kieleen vapaa-ajallakin, ja tällaisesta informaalista koulun ulkopuolisesta englannin kielestä on tutkimusten mukaan suurta hyötyä kieltenopiskelijalle. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin keskisuomalaisten yhdeksäsluokkalaisten (N=34) videopelien pelaamisen yhteyttä englannin kielitaitoon, jota arvioitiin oppilaiden kolmen viimeisimmän englannin kurssiarvosanan keskiarvolla, sekä pienellä synonyymien yhdistelytestillä. Oppilaiden videopeliharrastusta sekä muita koulun ulkopuolisia englanninkielisiä harrastuksia kartoitettiin kyselyllä. Kysely toteutettiin oppilaiden englannin tunnin aikana. Vaikka aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa pelaamisen ja englannin taidon välillä on pystytty löytämään positiivinen korrelaatio, tässä tutkimuksessa näin ei käynyt. Tulokset osoittivat, että vaikka paljon pelaavat oppilaat näyttivätkin käyttävän englannin kieltä paljon enemmän pelatessaan kuin vähän pelaavat oppilaat, heidän englannin kielen taitonsa eivät kuitenkaan olleet yhtä korkealla tasolla. Korrelaatiot pelaamiseen käytetyn viikottaisen ajan sekä englanninkielen arvosanojen ja synonyymitestin tulosten välillä olivat negatiiviisia, joskaan eivät tilastollisesti merkittäviä. Tutkimustulosten luotettavuus ja yleistettävyys kärsivät pienestä otannasta ja siitä, että pelaajat jakaantuivat melko paljolti vähän pelaaviin tyttöihin ja paljon pelaaviin poikiin. Tyttöjen yleinen parempi koulumenestys saattoi vaikuttaa ratkaisevasti tuloksiin. Mikäli luotettavampaa tietoa digitaalisten pelien positiivisesta vaikutuksesta kieltenoppimiseen Suomalaisten yläastelaisten keskuudessa halutaan saada, on kerättävä tietoa suuremmalta joukolta. ...
Keywords
digital games extramural English language learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505252013

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4153]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning 

    Rajala, Riku (2019)
    Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English 

    Tarkki, Emma (2010)
     Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan hen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre