Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut tietokone- tai videopelejä englanniksi (esim. tämä tutkimus), ja on samalla saanut mahdollisuuden kehittää englannin kielen taitoaan motivoivalla, merkityskeskeisellä tavalla. Vaikka aiempien tutkimusten valossa näyttää selvältä, että videopeleillä on kiistaton positiivinen vaikutus kielen oppimiseen (esim. Chik 2012, Mayer 2014), se, millaisena pelaajat itse kokevat pelien parissa tapahtuvan kielenoppimisen, on toistaiseksi jäänyt vaille vastauksia. Myös laajemman mittakaavan tutkimukset suomalaisnuorten parista puuttuvat.
Tämä tutkimus tehtiin tuomaan esiin suomalaisten pelaajien kokemuksia siitä, kehittääkö digitaalisten pelien pelaaminen heidän mielestään englannin kielen osaamista. Tutkimus tukeutuu toisen kielen informaalin, omaehtoisen ja ei-tarkoituksellisen oppimisen tutkimukseen, jossa merkityskeskeinen kielenkäyttö, motivaatio, yhteistyö ja kokeilemalla oppiminen korostuvat.
Lähes 800 lukio-opiskelijaa ja peruskoululaista vastasi verkkokyselyyn, joka kartoitti suomalaisopiskelijoiden englanninoppimista digitaalisten pelien maailmassa ja toi esiin paljon mielenkiintoista tietoa pelien ja englanninoppimisen yhteyksistä, mm. mitkä pelit koetaan kielenoppimisen kannalta erityisen hyödyllisiksi, mitä kielitaidon osa-alueita ja kielen piirteitä pelatessa tarvitsee ja oppii, sekä onko poikien ja tyttöjen oppimistuloksissa eroja. Tutkimuksen pääkysymys keskittyi siihen, kuinka merkittävänä tekijänä nuoret kokivat englannin kielellä pelatut videopelit omassa englanninoppimisessaan, ja tulokset osoittavat selkeästi, että digitaaliset pelit ovat merkittävässä asemassa monen suomalaisnuoren englannin osaamisen taustalla. Sukupuolten kielenoppimiskokemuksissa oli havaittavissa selkeä ero poikien hyväksi, mikä selittyi poikien selvästi aktiivisemmalla pelaamisella. Kaiken kaikkiaan selvä enemmistö kaikista opiskelijoista koki saaneensa tietokonepelaamisesta hyötyä englanninoppimiseen.
Tutkimus tuo lisäarvoa niin kielenoppimisen ja -opettamisen tutkimuksen kuin pelitutkimuksenkin saralle, hyödyttäen esimerkiksi kielenopettajia ja -tutkijoita, pelikasvattajia ja kaupallisen pelialan toimijoita.
...
Muu nimeke
Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learningAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.