Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorErkkilä, Matti
dc.date.accessioned2017-04-25T19:44:34Z
dc.date.available2017-04-25T19:44:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1695385
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53679
dc.description.abstractTietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut tietokone- tai videopelejä englanniksi (esim. tämä tutkimus), ja on samalla saanut mahdollisuuden kehittää englannin kielen taitoaan motivoivalla, merkityskeskeisellä tavalla. Vaikka aiempien tutkimusten valossa näyttää selvältä, että videopeleillä on kiistaton positiivinen vaikutus kielen oppimiseen (esim. Chik 2012, Mayer 2014), se, millaisena pelaajat itse kokevat pelien parissa tapahtuvan kielenoppimisen, on toistaiseksi jäänyt vaille vastauksia. Myös laajemman mittakaavan tutkimukset suomalaisnuorten parista puuttuvat. Tämä tutkimus tehtiin tuomaan esiin suomalaisten pelaajien kokemuksia siitä, kehittääkö digitaalisten pelien pelaaminen heidän mielestään englannin kielen osaamista. Tutkimus tukeutuu toisen kielen informaalin, omaehtoisen ja ei-tarkoituksellisen oppimisen tutkimukseen, jossa merkityskeskeinen kielenkäyttö, motivaatio, yhteistyö ja kokeilemalla oppiminen korostuvat. Lähes 800 lukio-opiskelijaa ja peruskoululaista vastasi verkkokyselyyn, joka kartoitti suomalaisopiskelijoiden englanninoppimista digitaalisten pelien maailmassa ja toi esiin paljon mielenkiintoista tietoa pelien ja englanninoppimisen yhteyksistä, mm. mitkä pelit koetaan kielenoppimisen kannalta erityisen hyödyllisiksi, mitä kielitaidon osa-alueita ja kielen piirteitä pelatessa tarvitsee ja oppii, sekä onko poikien ja tyttöjen oppimistuloksissa eroja. Tutkimuksen pääkysymys keskittyi siihen, kuinka merkittävänä tekijänä nuoret kokivat englannin kielellä pelatut videopelit omassa englanninoppimisessaan, ja tulokset osoittavat selkeästi, että digitaaliset pelit ovat merkittävässä asemassa monen suomalaisnuoren englannin osaamisen taustalla. Sukupuolten kielenoppimiskokemuksissa oli havaittavissa selkeä ero poikien hyväksi, mikä selittyi poikien selvästi aktiivisemmalla pelaamisella. Kaiken kaikkiaan selvä enemmistö kaikista opiskelijoista koki saaneensa tietokonepelaamisesta hyötyä englanninoppimiseen. Tutkimus tuo lisäarvoa niin kielenoppimisen ja -opettamisen tutkimuksen kuin pelitutkimuksenkin saralle, hyödyttäen esimerkiksi kielenopettajia ja -tutkijoita, pelikasvattajia ja kaupallisen pelialan toimijoita.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (104 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkielenoppiminen
dc.subject.othervideopelit
dc.subject.otherpelaaminen
dc.subject.otherlanguage learning
dc.subject.otherdigital games
dc.subject.otherextramural English
dc.subject.othersecond language acquisition
dc.titleLearning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
dc.title.alternativeFinnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704252086
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2017-04-25T19:44:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysoenglannin kieli


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record