Show simple item record

dc.contributor.authorRautiainen, Matti
dc.contributor.editorElo, Satu
dc.contributor.editorKaihari, Kristiina
dc.contributor.editorMattila, Paula
dc.contributor.editorNissilä, Leena
dc.date.accessioned2017-04-11T10:55:19Z
dc.date.available2017-04-11T10:55:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationRautiainen, M. (2017). Osallisuus ja demokratia koulussa. In S. Elo, K. Kaihari, P. Mattila, & L. Nissilä (Eds.), <i>Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn</i> (pp. 17-20). Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat, 1/2017. <a href="http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf" target="_blank">http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_26944348
dc.identifier.otherTUTKAID_73464
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53561
dc.description.abstractOsallisuus- ja demokratiakasvatuksen perimmäinen tavoite on sitouttaa lapset ja nuoret demokraattiseen yhteiskuntaan. Tiet siihen voivat olla moninaiset, mutta ilman lasten mukaan ottamista aktiivisiksi ja valtaa omaaviksi toimijoiksi se ei ole mahdollista. Kysymys siitä, kuinka paljon koulun tulisi mallintaa omassa toiminnassaan yhteiskuntaa, on koulutuksen ja kasvatuksen peruskysymyksiä. Suomessa ja laajalti länsimaissa on omaksuttu John Deweyn (1859–1952) ajatus koulusta pienoisyhteiskuntana. Deweyn mukaan koulun tulisi tarjota lapsille mahdollisuus kansalaiseksi kasvamiseen mahdollisimman autenttisesti. Toisin sanoen koulussa tulisi pyrkiä harjoittamaan demokraattista elämäntapaa, jotta lapsista kasvaisi demokratiaan sitoutuneita ja sitä kehittäviä kansalaisia. Demokraattisten toimintatapojen lisäksi elämäntavan ylläpitämiseen liittyvät vahvasti myös demokratian taustalla olevat arvot sekä luottamus, jota voidaan sanoa demokratian sidosaineeksi. Ilman luottamusta ei ole todellista demokratiaa.
dc.format.extent115
dc.language.isofin
dc.publisherOpetushallitus
dc.relation.ispartofRakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn
dc.relation.ispartofseriesOppaat ja käsikirjat
dc.relation.urihttp://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf
dc.subject.otherSuomi
dc.titleOsallisuus ja demokratia koulussa
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704101950
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.date.updated2017-04-10T12:15:18Z
dc.relation.isbn978-952-13-6351-1
dc.type.coarbook part
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange17-20
dc.relation.issn1798-8950
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Opetushallitus, 2017.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysodemokratia
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysokoulut
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p742
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p476
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p386


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record