Osallisuus ja demokratia koulussa
Rautiainen, M. (2017). Osallisuus ja demokratia koulussa. In S. Elo, K. Kaihari, P. Mattila, & L. Nissilä (Eds.), Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn (pp. 17-20). Oppaat ja käsikirjat, 1/2017. Helsinki, Finland: Opetushallitus. Retrieved from http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf
Published in
Oppaat ja käsikirjat;1/2017Authors
Date
2017Discipline
KasvatustiedeCopyright
© Opetushallitus, 2017.
Osallisuus- ja demokratiakasvatuksen perimmäinen tavoite on sitouttaa lapset ja nuoret
demokraattiseen yhteiskuntaan. Tiet siihen voivat olla moninaiset, mutta ilman lasten
mukaan ottamista aktiivisiksi ja valtaa omaaviksi toimijoiksi se ei ole mahdollista.
Kysymys siitä, kuinka paljon koulun tulisi mallintaa omassa toiminnassaan yhteiskuntaa, on
koulutuksen ja kasvatuksen peruskysymyksiä. Suomessa ja laajalti länsimaissa on omaksuttu
John Deweyn (1859–1952) ajatus koulusta pienoisyhteiskuntana. Deweyn mukaan koulun
tulisi tarjota lapsille mahdollisuus kansalaiseksi kasvamiseen mahdollisimman autenttisesti.
Toisin sanoen koulussa tulisi pyrkiä harjoittamaan demokraattista elämäntapaa, jotta lapsista
kasvaisi demokratiaan sitoutuneita ja sitä kehittäviä kansalaisia. Demokraattisten toimintatapojen
lisäksi elämäntavan ylläpitämiseen liittyvät vahvasti myös demokratian taustalla olevat
arvot sekä luottamus, jota voidaan sanoa demokratian sidosaineeksi. Ilman luottamusta ei ole
todellista demokratiaa.
...


Publisher
OpetushallitusIs part of publication
Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn, ISBN 978-952-13-6351-1ISSN Search the Publication Forum
1798-8950Keywords