University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä arviointikeskusteluissa

Thumbnail
View/Open
710.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hassinen, Eveliina
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on yhteistyöstä koulun kanssa arviointikeskusteluissa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä sisältöjä keskusteluissa on ja millaisina vanhemmat kokevat osallistujien roolit ja vuorovaikutuksen arviointikeskustelussa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää, mikä merkitys arviointikeskusteluilla on vanhemmille. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on hermeneuttisia piirteitä. Aineisto kerättiin keväällä 2021, ja se toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui kahdeksan vanhempaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat kokevat yhteistyön arviointikeskusteluissa pääosin positiivisesti. Sisältö koostuu lapsen oppimisen arvioinnista, tiedonvälityksestä kodin ja koulun välillä sekä oppimisen tuen järjestämisestä. Keskustelun sisällöt koetaan hyvinä, mutta usein keskustelu jää pinnalliseksi. Opettajalla on keskustelussa johtava rooli. Vanhemman rooli on kuunnella, keskustella ja rohkaista lasta. Lapsi jää keskustelussa sivurooliin. Pääosin keskustelussa koetaan luottamusta, kuunnellaan toista ja sovitaan yhteisistä asioista. Vanhemmat eivät silti tule aina täysin kuulluksi. Arviointikeskustelun merkitykset vanhemmalle ovat lapsen tukeminen, tiedonvälitys ja yhdessä kasvattaminen. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että arviointikeskusteluilla on tärkeä merkitys koulun ja vanhempien välisessä yhteistyössä. Jotta yhteistyö keskusteluissa olisi mahdollisimman hyvin lasta tukevaa, tulisi kiinnittää huomiota opettajan vuorovaikutustaitoihin ja lisätä lapsen osallisuutta keskustelussa. ...
Keywords
yhteistyö vanhemmat koulut koti kasvatusyhteistyö vuorovaikutus arviointikeskustelu kasvatus osallisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106073485

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa 

    Mykkänen, Jutta (2023)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ...
  • Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa 

    Jansson, Salla (2021)
    Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ...
  • Vanhemmuuden vallanjako : kirjallisuuskatsaus sijaishuollon aikaisesta yhteistyöstä ja vanhempien toimijuudesta 

    Ojanne, Elina (2022)
    Tämä tutkielma käsittelee lastensuojelun sijaishuollon ja biologisten vanhempien välistä yhteistyötä vuorovaikutuksen keinoin. Tutkielmassa selvitetään, millaisia vuorovaikutusvallan tasoja vanhempien ja sijaishuollon ...
  • Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa 

    Närhi, Jemina (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisena vanhemmat kokevat oman roolinsa lapsen ...
  • "Joskus tuntuu ettei tiedä, mitä vaaditaan minkäkin arvosanan saamiseksi" : vanhempien käsityksiä, kokemuksia ja odotuksia oppilasarvioinnista osana koulun ja kodin välistä yhteistyötä 

    Viisteensaari, Elina (2010)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre