Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
Päivämäärä
2020Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä. Tarkastelimme heidän näkemyksiään kokonaisvaltaisesta terveydestä ja terveysosaamisesta, jotka toimivat perustana terveyden edistämiselle. Pyrimme saamaan tietoa myös oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden sekä terveysosaamisen edistämisen keinoista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan luokanopettajaa eri puolilta Suomea. puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein.
Aineisto kerättiin syksyllä 2020. ja teoriaohjaavan
Tulokset osoittavat terveysosaamisen käsitteen olevan luokanopettajille ennestään tuntematon. Terveysosaamisen eri osa-alueiden määrittely sekä käytännön toteutus vaihtelivat osa-alueiden välillä. Keskeisimmiksi oppilaiden terveyden edistämisen keinoiksi nousivat yhteistyö kodin ja moniammatillisten tahojen kanssa, koulun terveyttä edistävä toimintakulttuuri sekä opettajan toiminta luokan arjessa.
Tutkimus osoittaa, että opettajalla on keskeinen merkitys terveyden edistämisessä. Tämän vuoksi terveysosaamisen käsitteen tunteminen ja terveyden edistämisen suunnitelman laatiminen takaisi entistä tavoitteellisempaa edistämistyötä. Tuloksia voidaan hyödyntää koulun toiminnan kehittämisessä mahdollisimman terveyttä edistäväksi. Oppilaiden terveyden edistämisellä on kauaskantoisia seurauksia, mikä tekee aiheesta yhteiskunnallisesti merkittävän.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunta terveyden edistäjänä lukion terveystiedon oppikirjoissa
Lindlöf, Henrikki (2015)Fyysisellä aktiivisuudella on myönteisiä vaikutuksia fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen. Siten liikunnan harrastaminen on terveyttä merkittävästi edistävä elämäntapa. Nuorten kunto on heikentynyt ja elintapoihin ... -
Translation and Validation of a Brief Health Literacy Instrument for School-Age Children in a Danish Context
Bonde, Ane H.; Stjernqvist, Nanna W.; Klinker, Charlotte D.; Maindal, Helle T.; Paakkari, Olli; Elsborg, Peter (SLACK, Inc., 2022)Low health literacy (HL) is associated with adverse health behaviors and poor health, and brief, high-quality instruments for measuring HL in children are scarce. The Health Literacy for School-Aged Children (HLSAC) ... -
Addressing health literacy in schools in the WHO European Region
Paakkari, Leena; Inchley, Jo; Schulz, Anette; Weber, Martin W.; Okan, Orkan (WHO Regional Office for Europe, 2019)Health literacy is a key determinant of health (1). Several studies have reported a positive association between high levels of health literacy and better health outcomes in children (2-4). For example, the WHO collaborative ... -
Kunnan viranhaltijoiden ja valtuutettujen näkemyksiä hyvinvointikertomuksesta
Pentikäinen, Sari (2014)Tutkimuksessa kartoitettiin yhden kunnan viranhaltijoiden ja valtuutettujen näkemyksiä hyvinvointikertomuksesta, joka on työväline kuntien hyvinvointipolitiikan suunnitteluun, seurantaan ja arviointiin. Tavoitteena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.