Luokanopettajien näkemyksiä kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä koulussa
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden edistämisestä. Tarkastelimme heidän näkemyksiään kokonaisvaltaisesta terveydestä ja terveysosaamisesta, jotka toimivat perustana terveyden edistämiselle. Pyrimme saamaan tietoa myös oppilaiden kokonaisvaltaisen terveyden sekä terveysosaamisen edistämisen keinoista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan luokanopettajaa eri puolilta Suomea. puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein.
Aineisto kerättiin syksyllä 2020. ja teoriaohjaavan
Tulokset osoittavat terveysosaamisen käsitteen olevan luokanopettajille ennestään tuntematon. Terveysosaamisen eri osa-alueiden määrittely sekä käytännön toteutus vaihtelivat osa-alueiden välillä. Keskeisimmiksi oppilaiden terveyden edistämisen keinoiksi nousivat yhteistyö kodin ja moniammatillisten tahojen kanssa, koulun terveyttä edistävä toimintakulttuuri sekä opettajan toiminta luokan arjessa.
Tutkimus osoittaa, että opettajalla on keskeinen merkitys terveyden edistämisessä. Tämän vuoksi terveysosaamisen käsitteen tunteminen ja terveyden edistämisen suunnitelman laatiminen takaisi entistä tavoitteellisempaa edistämistyötä. Tuloksia voidaan hyödyntää koulun toiminnan kehittämisessä mahdollisimman terveyttä edistäväksi. Oppilaiden terveyden edistämisellä on kauaskantoisia seurauksia, mikä tekee aiheesta yhteiskunnallisesti merkittävän.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103222035Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish