Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, koulun demokratiakulttuurin
tilasta sekä koulun yhteiskunnallisesta roolista. Tarkoituksena on tarkastella ilmiötä
haastateltavien opettajien näkemysten kautta ja syventää ymmärrystä aiheesta. Lähivuosina koulujen demokratiakulttuurin tilaa on pyritty kohentamaan sekä valtakunnallisilla säädöksillä että kansainvälisillä ohjeistuksilla, jonka vuoksi tämän tutkimuksen
aihe on ajankohtainen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa peruskoulun
opettajaa (n=8). Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja
aineisto analysoitiin sisällönanalyyttisin menetelmin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella opettajat kokivat demokratiakasvatuksen tärkeäksi välineeksi demokraattisen yhteiskunnan säilyttämisessä. Demokratiaosaamisen nähtiin vaikuttavan positiivisesti yksilöiden hyvinvointiin ja yhteiskunnan
kehittymiseen, ja sen puute yhdistettiin eriarvoisuuteen ja sen lieveilmiöihin. Haastateltavat näkivät koulun paikkana, jossa on mahdollista taata demokratiaosaamisen taitoja
tasa-arvoisesti kaikille. Koulujen demokratiakulttuurista rakentui kuitenkin puutteellinen kuva opettajien kuvailujen perusteella. Kaikkia osallistavan demokratiakasvatuksen
toteutumisen nähtiin riippuvan opettajan omista intresseistä. Koulujen toimintakulttuuriin kaivattiin selkeämpää ohjeistusta ja yhteisiä linjauksia liittyen demokraattisiin toimiin sekä lisää avoimuutta keskustelukulttuuriin. Tutkimustulokset ovat samassa linjassa aiempien koulun demokratiakulttuuria tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotka
osoittavat demokratiakulttuurin puutteellisuuden, sillä oppilaiden osallisuuden kokemusten ja vaikutusmahdollisuuksien on todettu olevan vähäisiä ja kahtiajakautuneita.
Koulujen demokratiakulttuurin kehittämiseksi kaivataan siis edelleen lisätoimia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
Kavén, Outi (2022)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella keskisuomalaisten opettajien käsityksiä yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamisesta: miten oppilaiden hyvinvointia edistetään ja mitkä tekijät vaikuttavat ... -
Opettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessa
Lehtomäki, Suvi; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Prologos ry, 2018)Työrauhaongelmat ovat viimeaikoina herättäneet runsaasti peruskoulua koskevaa keskustelua. Vuorovaikutus työrauhan takaamiseksi kouluissa näyttää nousevan keskeiseksi opettajan asiantuntijuudessa. Tämän tutkimuksen1 ... -
Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
Widell, Niina-Maria (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ... -
Miten yhtenäiskouluista saadaan osallisuutta tukeva kaikkien koulu?
Tarnanen, Mirja (Toinen Aatos Oy, 2023)Kouluyhteisöt joutuvat yhä useammin ratkaisemaan tilanteita, joista ei ole aikaisempaa kokemusta. Tämä edellyttää oppivaa toimintakulttuuria, joka tukee henkilöstön kehittymistä, yhteistyötä ja toimintatapojen uudelleenarviointia, ... -
Erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista ja lasten kehittelemät digitaaliset ratkaisut sen tukena
Nygård, Eija (2019)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista. Miten lapset ymmärsivät mielen ja mielen hyvinvoinnin käsitteen? Millaiset asiat lapset kokivat mielen hyvinvointia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.