dc.contributor.author | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.editor | Elo, Satu | |
dc.contributor.editor | Kaihari, Kristiina | |
dc.contributor.editor | Mattila, Paula | |
dc.contributor.editor | Nissilä, Leena | |
dc.date.accessioned | 2017-04-11T10:55:19Z | |
dc.date.available | 2017-04-11T10:55:19Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Rautiainen, M. (2017). Osallisuus ja demokratia koulussa. In S. Elo, K. Kaihari, P. Mattila, & L. Nissilä (Eds.), <i>Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn</i> (pp. 17-20). Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat, 1/2017. <a href="http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf" target="_blank">http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_26944348 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_73464 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53561 | |
dc.description.abstract | Osallisuus- ja demokratiakasvatuksen perimmäinen tavoite on sitouttaa lapset ja nuoret
demokraattiseen yhteiskuntaan. Tiet siihen voivat olla moninaiset, mutta ilman lasten
mukaan ottamista aktiivisiksi ja valtaa omaaviksi toimijoiksi se ei ole mahdollista.
Kysymys siitä, kuinka paljon koulun tulisi mallintaa omassa toiminnassaan yhteiskuntaa, on
koulutuksen ja kasvatuksen peruskysymyksiä. Suomessa ja laajalti länsimaissa on omaksuttu
John Deweyn (1859–1952) ajatus koulusta pienoisyhteiskuntana. Deweyn mukaan koulun
tulisi tarjota lapsille mahdollisuus kansalaiseksi kasvamiseen mahdollisimman autenttisesti.
Toisin sanoen koulussa tulisi pyrkiä harjoittamaan demokraattista elämäntapaa, jotta lapsista
kasvaisi demokratiaan sitoutuneita ja sitä kehittäviä kansalaisia. Demokraattisten toimintatapojen
lisäksi elämäntavan ylläpitämiseen liittyvät vahvasti myös demokratian taustalla olevat
arvot sekä luottamus, jota voidaan sanoa demokratian sidosaineeksi. Ilman luottamusta ei ole
todellista demokratiaa. | |
dc.format.extent | 115 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Opetushallitus | |
dc.relation.ispartof | Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn | |
dc.relation.ispartofseries | Oppaat ja käsikirjat | |
dc.relation.uri | http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf | |
dc.subject.other | Suomi | |
dc.title | Osallisuus ja demokratia koulussa | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704101950 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2017-04-10T12:15:18Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-13-6351-1 | |
dc.type.coar | book part | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 17-20 | |
dc.relation.issn | 1798-8950 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Opetushallitus, 2017. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | demokratia | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | koulut | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p742 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p476 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p386 | |