Osallisuus ja demokratia koulussa
Abstract
Osallisuus- ja demokratiakasvatuksen perimmäinen tavoite on sitouttaa lapset ja nuoret
demokraattiseen yhteiskuntaan. Tiet siihen voivat olla moninaiset, mutta ilman lasten
mukaan ottamista aktiivisiksi ja valtaa omaaviksi toimijoiksi se ei ole mahdollista.
Kysymys siitä, kuinka paljon koulun tulisi mallintaa omassa toiminnassaan yhteiskuntaa, on
koulutuksen ja kasvatuksen peruskysymyksiä. Suomessa ja laajalti länsimaissa on omaksuttu
John Deweyn (1859–1952) ajatus koulusta pienoisyhteiskuntana. Deweyn mukaan koulun
tulisi tarjota lapsille mahdollisuus kansalaiseksi kasvamiseen mahdollisimman autenttisesti.
Toisin sanoen koulussa tulisi pyrkiä harjoittamaan demokraattista elämäntapaa, jotta lapsista
kasvaisi demokratiaan sitoutuneita ja sitä kehittäviä kansalaisia. Demokraattisten toimintatapojen
lisäksi elämäntavan ylläpitämiseen liittyvät vahvasti myös demokratian taustalla olevat
arvot sekä luottamus, jota voidaan sanoa demokratian sidosaineeksi. Ilman luottamusta ei ole
todellista demokratiaa.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2017
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Opetushallitus
Original source
http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704101950Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-952-13-6351-1
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1798-8950
Language
Finnish
Published in
Oppaat ja käsikirjat
Is part of publication
Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn
Citation
- Rautiainen, M. (2017). Osallisuus ja demokratia koulussa. In S. Elo, K. Kaihari, P. Mattila, & L. Nissilä (Eds.), Rakentavaa vuorovaikutusta : opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn (pp. 17-20). Opetushallitus. Oppaat ja käsikirjat, 1/2017. http://oph.fi/download/182479_rakentavaa_vuorovaikutusta.pdf
Copyright© Opetushallitus, 2017.